آیا میدانید چرا ناخن گرفتن درشب خوب نیست
ضرر و زیانهای ناخن گرفتن در شب از افسانههای قدیمی است که در برخی جاها توجیهات به ظاهر علمی نیز برای آن ارائه شده است. ظاهر این افسانه در حدی بدوی و ساده لوحانه است که پرداختن به آن شاید لازم نباشد ولی با توجه به انعکاس نسبتاً زیادی که این خرافه اخیراً در بین شبکههای اجتماعی فارسی زبان پیدا کرده است ناچاریم به آن بپردازیم. در کشف دلیل علمی ممنوعیت ناخن گرفتن در شب گفته شده است:
چرا نباید در شب ناخن گرفت ؟ دلیل علمی
چرا در شب ناخن نگیریم؟ دلیل نگرفتن ناخن در شب چرا شبها نباید ناخن گرفت طبق تحقیقات اخیر دانشمندان مشخص شده که کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخنها جمع میشود و از ناخنها بعنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده میشود و این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون باز میگرددو مورد مصرف قرار میگیرد. گرفتن ناخن ها در شب باعث از بین رفتن این کلسیم ذخیره شده خواهد شد
همچنین کمبود کلسیم اولین آثارش در بینایی مشاهده میشود . از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است در روز جمعه باشد و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود.
در نتیجه در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد. همچنین روایتی درباره به چاه انداختن ناخن یافت نشد. اما آنچه در روایات آمده این است که مستحب است بعد از چیدن ناخن، آن را دفن کرد.
پی نوشت: برخی اعلام نموده اند در گذشته بعلت تاریکی (عدم وجود نور در شب) و جراحت احتمالی ناخن ها را روز می گرفتند حال نظر شما چیست؟ یا دلیل علمی برای این مورد وجود دارد؟
علت کراهت سوت زدن، کوتاه کردن ناخن در شب چیست؟
تا آن جا که ما بررسی کردیم روایتی راجع به کراهت گرفتن ناخن در شب یا سوت زدن پیدا نکردیم سوت زدن اگر همراه کار حرام دیگر مانند ازار واذیت مومن وهمسایه ها ، رقص و موسیقی حرام نباشد، اشکال ندارد . البته در روایات داریم که گرفتن ناخن در روز جمعه موجب نزول روزى، ازدیاد حافظه و امنیت از بیمارى است اما در عین حال باید توجه داشت که لازم نیست حتما این کار در روز جمعه انجام شود بلکه هر موقع ناخنها بلند شد باید آنها را کوتاه کرد.
به نظر می رسدکراهت گرفتن ناخن درشب یاسوت زدن درشب ازباورهای خرافی است که وارد فرهنگ ما شده است ازباب مثال ژاپنی ها از گرفتن ناخن در روز شنبه و موقع شب خودداری می کنند چرا که اعتقاد دارند این کار عمر را کوتاه می کند یا این که طرف وقتی والدینش را از دست بدهد کنارش نخواهد بود. هم چنین عقیده دارند که سوت زدن در شب موجب می شود که یه مار میاد سر وقتشون. به هر صورت اسلام دین منطق ، علم ، پاکیو پاکیزگی است واز همین روبر بهداشت جسم وروان تکیه کرده وپاکیزگی را جز ایمان وشاخصه فردمومن قلمداد نموده است.
این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون باز میگردد و مورد مصرف قرار میگیرد. گرفتن ناخنها در شب باعث از بین رفتن این کلسیم ذخیره شده خواهد شد . همچنین کمبود کلسیم اولین آثارش در بینایی مشاهده میشود .از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است در روز جمعه باشد و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود.
در نتیجه در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد. همچنین روایتی درباره به چاه انداختن ناخن یافت نشد. اما آنچه در روایات آمده این است که مستحب است بعد از چیدن ناخن، آنرا دفن کرد.
آیا گرفتن ناخن در شب جایز است؟
پاسخ اجمالی
از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است در روز جمعه باشد و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود. در نتیجه در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد.همچنین روایتی درباره به چاه انداختن ناخن یافت نشد. اما آنچه در روایات آمده این است که؛ مستحب است بعد از چیدن ناخن، آنرا دفن کرد
پاسخ تفصیلی
از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید می کند، گرفتن ناخن است، از این رو فقها نیز بر این امر اشاره نمودند. از جمله سید سبزواری (ره) در کتاب مهذب الاحکام می گوید: گرفتن ناخن مستحب و نگرفتن و رها کردن آن مکروه است؛ چون امام صادق (ع) می فرماید: «گرفتن ناخن از سنت و مستحب است». [1] همچنین از آن حضرت نقل شده است: «پنهان ترین و مخفی ترین جایی که شیطان برای چیره شدن بر فرزندان آدم از آن استفاده می کند، زیر ناخن ها است».
[2] گرفتن ناخن با دندان مکروه است. امام صادق (ع) از پدرانش (ع) در حدیثی از نهی های پیامبر اسلام (ع) نقل می کند: «پیامبر اسلام (ص) از گرفتن ناخن با دندان و همچنین از حجامت در روز چهاشنبه و جمعه نهی فرمودند. [3] استحباب گرفتن ناخن برای تمام روزها است. موسى بن بکر از امام صادق (ع) نقل می کند که به آن حضرت عرض شد، شیعیان می گویند کوتاه کردن سبیل و ناخن باید در روز جمعه باشد. آن حضرت فرمود: پاک و منزه است خداوند، اگر خواستی در روز جمعه بگیر و اگر خواستی در بقیۀ روزها».
[4] البته گرفتن ناخن در روز جمعه بهتر است. ابن سنان از امام صادق (ع) نقل می کند آن حضرت فرمود: «کسی که در روز جمعه سبیلش را کوتاه کند و ناخنش را بگیرد و سرش را با ختمی بشوید، ثواب آن را دارد که بندهاى آزاد کند». [5] و «گرفتن ناخن و گرفتن شارب و شستن سر با ختمی موجب از بین رفتن فقر و افزایش روزی می شود». [6] و «هنگامی که مو و ناخن را میچینید آن را دفن کنید که سنّت است». [7]
گرفتن ناخن مستحب است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است که از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود. [8]
در نتیجه گرفتن ناخن در هر وقت از شب یا روز باشد، جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد. همچنین روایتی درباره به چاه انداختن ناخن یافت نشد. لینک به سایت استفتاءات (کد 735).
پیوست ها:
[1] . حر عاملى، وسائل الشیعة، ج 2، ص 132، باب 80، من أبواب آداب الحمام، ح 4، مؤسسة آل البیت (ع) قم، 1409ق.
[2] . همان.
[3] . همان، ص 134، ح 1.
[4] . همان، ص 133، ح 6.
[5] . کلینى، کافی، ج 3، ص 418، دار الکتب الإسلامیة تهران، 1365ش؛ وسائل الشیعة، ج 7، ص 354، باب 32 من أبواب صلاة الجمعة و آدابها، ح 2.
[6] . وسائل الشیعة، ج 2، ص 60- 62، باب 32 من أبواب صلاة الجمعة و آدابها، ح 3؛ کلینی، کافی، ج 3، ص 418.
[7] . طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 66، شریف رضی، قم، چاپ چهارم، 1412ق.
[8] . مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار ، ج 59، ص 268، مؤسسة الوفاء بیروت – لبنان، 1404 هـ ق؛ السبزواری، السید عبد الأعلى، مهذّب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، ج 4، ص 483- 484، چاپ چهارم، قم، دفتر آیت الله سید سبزواری، 1413 هـ ق.