چهار شنبه 29 فروردین 1397

انسان در لحظه ی جان دادن چه می بیند؟

 بنا به روایات رسیده از ائمه اطهار (ع) یکی از ویژگی های لحظه جان دادن هر فردی کنار رفتن پرده ی غیب از مقابل دیدگان وی و مشاهده ی اموری می باشد که تنها بر محتضر امکان پذیر است.

 دیدن فرشته ی مرگ و کاتب اعمال

 

انسان در لحظه ی جان دادن چه می بیند؟

 


یکی از مشاهدات محتضر در اولین مراحل انتقال که از نشانه های پایان یافتن دوران زندگی و آغاز حیات آخرت است، مشاهده ی فرشتگانی است که از طرف خدای متعال مأمور قبض روح او می باشند و آن فرشتگان، ملک الموت و اعوان و یارانش می باشند که قبل از مرگ مورد شهود ما نیستند.

 


محتضر، غیر از فرشتگان مرگ، دو فرشته ی نگهبان هم مشاهده می کند. چنان که «وهب» گفته است: به ما خبر رسیده که هیچ مرده ای نمی میرد مگر آن گاه که دو فرشته ی نویسنده ی عمل خود را ببیند، اگر فرمان بردار باشد به او می گویند: خداوند از ما به تو جزای خیر دهد، بسا مجلس صدق که ما را در آن نشاندی و بسا عمل نیک که در حضور ما انجام دادی؛ و اگر بدکار باشد به او می گویند: خداوند از ما به تو جزای خیر ندهد، بسا مجلس بد که ما را در آن نشاندی، آری خداوند از ما به تو جزای خیر ندهد. در این هنگام چشمان محتضر به سوی آن ها خیره شود و دیگر به دنیا باز نمی گردد.

 



دیدن حضرات معصومین (ع)



یکی از امور مسلّم و قطعی دینی این است که در هنگام مرگ و لحظه ی جان دادن، همه ی مردم چه مؤمن و چه کافر، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را زیارت خواهند کرد.



سدیر صیرفی در این باره می گوید: به ابی عبدالله (ع) عرض کردم: قربانت شوم، آیا مؤمن از قبض روح خود کراهت دارد؟ فرمودند: خیر، به خدا سوگند، هنگامی که فرشته ی مرگ برای قبض روحش نزد وی می آید بی تابی می کند.



فرشته ی مرگ به او می گوید: ای دوست خدا بی تابی مکن، به آن که محمد را به پیامبری برانگیخت سوگند من از پدری مهربان چنانچه حضور داشته باشد نسبت به تو خوشرفتارتر و مهربانترم. چشمانت را باز کن و بنگر.



سپس حضرت فرمود: در این هنگام پیامبر خدا (ص) و امیر مؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان معصوم (ع) در نظر او ظاهر می شوند، به او می گوید: این پیامبر خدا و امیر مؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان و رفیقان تو هستند؛ او چشمانش را باز کرده و نگاه می کند، و ندا کننده ای از سوی خداوند متعال به روی او ندا می دهد: ای نفسی که به محمد و خاندانش مطمئنی! به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که به ولایت آن ها راضی و به ثواب هایت خوشنود هستی و در زمره ی بندگان من یعنی محمد و خاندانش درآی و به بهشت من داخل شو. در این هنگام در نزد او چیزی محبوبتر از بیرون آمدن روحش از تن و پیوستن به ندا کننده نیست.

 



علاوه بر این  از ابی عبدالله (ع) روایت شده است که ایشان فرموده اند: انسان وقتی جانش به بالای سینه اش رسید پیامبر خدا را می بیند و آن حضرت به او می گوید: من پیامبر خدا هستم، تو را مژده باد! سپس علی بن ابیطالب را می بیند و آن حضرت به او می گوید: من علی بن ابیطالب هستم، همان کسی که او را دوست می داشتی، من امروز به تو سود می رسانم.



راوی می گوید: به ابی عبدالله (ع) عرض کردم: آیا ممکن است کسی از مردم این ها را ببیند و سپس به دنیا بازگردد؟ حضرت فرمودند: هرگاه این ها را دید برای همیشه مرده است.



علاوه بر این امام صادق (ع) می فرماید: هیچ مؤمنی در حالت احتضار نیست مگر این که به خاطر دیدن محمد (ص) و علی (ع) چشمانش روشن می شود، و هیچ مشرک و منافقی نمی میرد مگر آن که به خاطر دیدن آن دو چشمانش سیاه می شود.



نیز امام علی (ع) به حارث همدانی گوید: حارث همدانی (حمدانی) از دوستان و پیروان مخلص امام علی (ع) بود، و در جایگاه بلندی پیش آن حضرت قرار داشت، او بیمار شد، حضرت علی (ع) برای احوالپرسی با او ملاقات کرد و پس از گفت و گویی به او فرمود: «ای حارث! به تو مژده می دهم که در لحظه ی مرگ مرا می بینی و می شناسی، و همچنین هنگام عبور از پل صراط و در کنار حوض کوثر و در هنگام مقاسمه.»



حارث عرض کرد: مقاسمه چیست؟ حضرت فرمودد: «آن است که من دوزخیان را به سوی دوزخ (و بهشتیان را به سوی بهشت) تقسیم می کنم، می گویم: ای آتش، این دوست من است او را رها کن و این دشمن من است او را بگیر.»



سپس امام علی (ع) دست حارث را گرفته و فرمودند: ای حارث همین گونه که دستت را گرفتم، پیامبر (ص) دستم را گرفت، در آن هنگام که از حسادت قریش و منافقین، به آن حضرت شکایت نمودم، به من فرمود: وقتی که روز قیامت برپا شود، من ریسمان و دامن عصمت خدا را بگیرم و تو ای علی! دامن مرا بگیری و شیعیانت دامن تو را بگیرند. سپس سه بار فرمودند: ای حارث! تو با آن کسی که دوستش داری هستی، و همراه اعمالت می باشی.



حارث برخاست و از شدت خوشحالی نمی توانست لباس خود را جمع کند و روپوش خود را می کشانید و می گفت: پس از این سخن (که هنگام مرگ و مانند آن با علی ملاقات می کنم) هیچ باکی از مرگ ندارم که من بر مرگ وارد گردم، یا او بر من وارد شود.


شاعر آگاه و پر صلابت «سید حمیری» این حدیث را از قول امام علی (ع) به حارث همدانی، چنین به نظم درآورده:

 


«یا حارَ هَمدانَ! مَن یَمت یَرَنی             مِن مُؤمنٍ اَو مُنافِقٍ قُبُلا


یَعرِفُنی طَرفُهُ وَ اَعرِفُهُ                        بِنَعتِهِ وَ اِسمِهِ وَ ما عَمِلا


وَ اَنتَ عِندَ الصِّراطِ تَعرِفُنی                  فَلا تَخَف عَثرَةً وَ لا زَلَلا


اَسقیکَ مِن بارِدٍ عَلی ظَمَاءٍ                  تُخالُهُ فِی الحَلاوَةِ العَسَلا



اَقوُلُ لِلنّارِ حینَ تَوقَفُ لِلعَرَضِ              دَعیهِ لاتَقرَبی الرَّجُلا


دَعیِه لاتَقرَبیهِ اِنَّ لَهُ                           حَبلاً بِحَبلِ الوَصِیَّ مُتَّصِلا»

 

 


«ای حارث همدانی! هر کس که بمیرد مرا خواهد دید، خواه مؤمن باشد یا منافق با من روبرو می شود.

دیده ی او مرا می نگرد و من او را با تمام صفات و نام و عمل می شناسم.

و تو ای حارث! روی پل صراط مرا خواهی دید و خواهی شناخت، بنابراین از لغزش و لرزش نترس.

من آب خنک، در آن تشنگی سوزان آن جا، به تو می نوشانم، که از شدت شیرینی پنداری که عسل است.

در هنگامی که تو را در مقام عرض و حساب متوقف می سازند، من به آتش می گویم: او را رها کن و به این مرد نزدیک مشو.

 


او را رها کن و ابداً کنار او نیا، و به او نزدیک مشو، زیرا دست او به ریسمانی محکم است که آن ریسمان به ولایت وصی رسول خدا (ص) پیوند دارد.»

 



دیدن جایگاه خود!



بنا بر روایات بسیاری که در کتاب های معتبر شیعه و سنی آمده است، همه ی انسان ها جایگاه خود را به هنگام مرگ می بینند. گنهکاران موضع خود را در آتش می بینند و پیش از آن که جایگاه خود را مشاهده کنند دچار خوف و هراس می شوند، چه آن ها در حال سکراتند، نیروی آن ها سست شده و روحشان مادام که آواز فرشته ی مرگ را به یکی از دو حالت نشنود از تن بیرون نمی رود.

 


رسول گرامی اسلام (ص) در این باره فرموده است: هرگز کسی از شما از دنیا بیرون نمی رود مگر آن گاه که سرنوشت خود را بداند و جایگاه خود را در بهشت یا دوزخ ببیند؛ و نیز امام صادق (ع) می فرمایند: وقتی که جان مؤمن به گلوگاه رسید، و هنوز فروغ حیاتش پایان نیافته و چراغ زندگیش به کلی خاموش نشده است، منزلی را که در بهشت دارد به او نشان می دهند، از دیدن آن به هیجان می آید و می گوید: مرا به دنیا بازگردانید تا خانواده ام را از آن چه که مشاهده می کنم آگاه سازم. در پاسخش می گویند این کار ناشدنی است و راهی برای بازگشت به دنیا نداری.

 




منابع:



1- فیض کاشانی. محجة البیضاء، ج 8: 259، 311.



2- کلینی. کافی. ج 3: 133، 135، 138.



*رجالی تهرانی. قبض روح: 104

دیگر اخبار
زندگینامه حضرت موسی (ع)|دو معجزه موسی علیه السلام زندگینامه حضرت موسی (ع)|دو معجزه موسی علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به دو معجزه موسی علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت علی (ع)|جنگ جمل زندگی نامه حضرت علی (ع)|جنگ جمل

پایگاه اینترنتی امور به مناسبت فرارسیدن روز پدر و ولادت حضرت علی (ع) به بررسی مفصل زندگینامه مولایمان حضرت علی پرداخته است ... در این قسمت به بررسی "جنگ جمل" میپردازیم... با ما همراه باشید

ادامه خبر ...
آداب صحیح و شرایط دعا کردن آداب صحیح و شرایط دعا کردن

آداب صحیح و شرایط دعا کردن از نکات بسیار مهمی است که در زمان دعا کردن باید به آن توجه کرد.

ادامه خبر ...
حدیث در مورد احتکار حدیث در مورد احتکار

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا

بسیار عجیب است یك زن جوان این اندازه اصرار داشته باشد كه غسل و كفن و دفن او در تاریكى شب و مخفیانه باشد؟! چرا فاطمه اینگونه وصیت مى نماید؟!

ادامه خبر ...
زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|دوران شیرخوارگی محمّد صلی الله علیه و آله زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|دوران شیرخوارگی محمّد صلی الله علیه و آله

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به دوران شیرخوارگی محمّد صلی الله علیه و آله بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت هود علیه السلام|عذاب قوم عاد زندگی نامه حضرت هود علیه السلام|عذاب قوم عاد

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به عذاب قوم عاد بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگینامه طالوت|منظور از صندوق چیست؟ زندگینامه طالوت|منظور از صندوق چیست؟

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به منظور از صندوق چیست؟ بپردازیم.

ادامه خبر ...
جهنمی ها کی آزاد می شوند؟ جهنمی ها کی آزاد می شوند؟

خداوند هیچ مؤمنى را داخل جهنم نمى‏کند، در حالى که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافرى را از جهنم نجات نمى‏دهد، در حالى که به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏کاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج مى‏شوند، و شفاعت در حق ایشان روا است .

ادامه خبر ...
احادیث اخرت|حدیث در مورد آخرت احادیث اخرت|حدیث در مورد آخرت

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی