دوشنبه 22 آبان 1396

حدیث عدالت|حدیث درباره مظلوم

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

 
حدیث عدالت|حدیث درباره مظلوم

حدیث (1) امام صادق علیه السلام:


اِنَّ النّاسَ يَستَغنونَ اِذا عُدِلَ بَينَهُم وَ تُنزِلُ السَّماءُ رِزقَها وَ تُخرِجُ الارضُ بَرَكَتَها بِاِذنِ اللّه‏ِ تَعالى ؛


اگر در ميان مردم عدالت برقرار شود، همه بى‏ نياز مى ‏شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مى‏ فرستد و زمين بركت خويش را بيرون مى‏ ريزد.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 568، ح 6 {شبیه این حدیث در من لا یحضر الفقیه ج2 ، ص53 ، ح1677}

 


حدیث (2) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :


مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُم و َحَدَّثَهُم فَلَم يَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم يَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَت غيبَتُهُ؛

 


هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند، دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد، جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار، برادرى با او واجب و غيبتش حرام است.


خصال ص 208، ح 28 {شبیه این حدیث در تحف العقول ص57}

 


حدیث (3) امام على عليه السلام :


و َابذُل ... لِلعامَّةِ بِشرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ و َلِعَدُوِّكَ عَدلَكَ وَ إِنصافَكَ ... ؛


گشاده ‏رويى و دوستى ‏ات را براى عموم مردم و عدالت و انصافت را براى دشمنت بكار گير.


خصال ص147، ح178

 


حدیث (4) امام على عليه السلام :


أَعدَلُ النّاسِ مَن أَنصَفَ مَن ظَلَمَهُ؛


عادل‏ترين مردم كسى است كه با كسى كه به او ظلم كرده با انصاف رفتار كند.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص394 ، ح9104

 


حدیث (5) امام على عليه السلام :


أَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ و َأَهلِكَ وَ خاصَّتِكَ وَ مَن لَكَ فيهِ هَوىً وَ اعدِل فِى العَدُوِّ وَ الصَّديقِ؛


خودت و خانواده ‏ات و نزديكانت و كسانى كه به آنان علاقه دارى، با مردم منصفانه رفتار كنيد و با دوست و دشمن به عدالت رفتار كن.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص394 ، ح9101

 


حدیث (6) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :


أَوَّلُ مَن يَدخُلُ النّارَ أَميرٌ مُتَسَلِّطٌ لَم يَعدِل، و َذو ثَروَةٍ مِنَ المالِ لَم يُعطِ المالَ حَقَّهُ وَ فَقيرٌ فَخورٌ؛


اولين كسى كه به جهنم مى ‏رود فرمانرواى قدرتمندى است كه به عدالت رفتار نمى‏ كند و ثروتمندى كه حقوق مالى خود را نمى ‏پردازد و نيازمند متكبر.


عيون الاخبارالرضا ج2، ص28، ح20

 


حدیث (7) امام على عليه السلام :


اَلعَدلُ أَفضَلُ مِنَ الشَّجاعَةِ لأَنَّ النّاسَ لَوِ استَعمَلُوا العَدلَ عُموما فى جَميعِهِم لاَستَغنَوا عَنِ الشَّجاعَةِ؛



عدالت بهتر از شجاعت است زيرا اگر مردم همگى عدالت را درباره همه بكار گيرند از شجاعت بى نياز مى شوند.


شرح نهج البلاغه ج20، ص333، ح816

 


حدیث (8) امام صادق عليه السلام :


ثَلاثَةُ اَشياءَ يَحتاجُ النّاسُ طُرّا اِلَيها: اَلامنُ و َالعَدلُ و َالخِصبُ ؛


سه چيز است كه همه مردم به آنها نياز دارند: امنيّت، عدالت و آسايش.


تحف العقول ص 320

 


حدیث (9) امام صادق عليه السلام :


اَلعَدلُ اَحلى مِنَ الشَّهدِ وَاَليَنُ مِنَ الزُّبدِ وَاَطيَبُ ريحا مِنَ المِسكِ؛


عدالت از عسل شيرين‏تر، از كره نرم‏تر و از مُشك خوشبوتر است.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 147، ح 15

 


حدیث (10) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :


عَدلُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَبعينَ سَنَةً قِيامِ لَيلِها و َصِيامِ نَهارِها؛


ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه بگذرد.


مشكاة‏الانوار ص 316

 


حدیث (11) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :


اَعدَلُ النّاسِ مَن رَضِىَ لِلنّاسِ ما يَرضى لِنَفسِهِ وَ كَرِهَ لَهُم ما يَكرَهُ لِنَفسِهِ؛


عادل‏ترين مردم كسى است كه براى مردم همان را بپسندد كه براى خود مى‏ پسندد و براى آنان نپسندد آنچه را براى خود نمى ‏پسندد.


من لا یحضر الفقیه ج 4 ،ص 395 - نهج الفصاحه ص 220، ح 340

 


حدیث (12) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :


اِذا حَكَموا بِغَيرِ عَدلٍ اِرتَفَعَتِ البَرَكاتُ؛


هنگامى كه به غير عدالت حكم كنند، بركت‏ها از بين مى ‏روند.


معدن الجواهر ص 73

 


حدیث (13) امام على عليه‏ السلام :


اِجعَلِ الدِّينَ كَهفَكَ و َالعَدلَ سَيفَكَ تَنجُ مِن كُلِّ سوءٍ و َتَظفَر عَلى كُلِّ عَدُوٍّ؛


دين را پناهگاه و عدالت را شمشیر (اسلحه) خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشمنى پيروز گردى.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص86 ، ح1422

 


حدیث (14) امام على عليه‏ السلام :


اِنَّ العَدلَ ميزانُ اللّه‏ِ سُبحانَهُ الَّذى وَضَعَهُ فِى الخَلقِ و َنَصَبَهُ لاِقامَةِ الحَقِّ فَلا تُخالِفهُ فى ميزانِهِ وَ لا تُعارِضهُ فى سُلطانِهِ؛


به راستى كه عدالت ترازوى (معيار) خداى سبحان است كه در ميان خلق نهاده است و براى بر پاداشتن حق نصب فرموده، پس در ترازوى خداوند با او مخالفت نكن و با حكومتش مقابله ننما.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص99 ، ح 1696

 


حدیث (15) امام على عليه‏ السلام :


قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛


دلهاى مردم خزانه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد یافت.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 346 ، ح 7982

 


حدیث (16) امام على عليه‏ السلام :


اِستَعمِلِ العَدلَ و َاحذَرِ العَسفَ و َالحَيفَ فَاِنَّ العَسفَ يَعودُ بِالجَلاءِ و َالحَيفَ يَدعوا اِلَى السَّيفِ؛



عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرىبپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك از وطن وامى‏دارد، و ستم آنان را به قيام مسلّحانه مى‏كشاند.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص559 ، حكمت 476

 


حدیث (17) امام على عليه‏ السلام :


اَحسَنُ العَدلِ نُصرَةُ المَظلومِ؛


بهترين عدالت يارى مظلوم است.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 446 ، ح 10210

 


حدیث (18) امام على عليه‏ السلام :


اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيلا يَتَبَيَّغَ بِالفَقيرِ فَقرُهُ؛


خداوند عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقير را، فقرش برآشفته نكند.


کافی(ط-الاسلامیه) ج1 ، ص 411 ، ح 3

 


حدیث (19) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :


مَهدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَملاُ الارضَ قِسطا وَ عَدلاً كَما مُلِئَت جَورا وَ ظُلما؛


مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل خواهد كرد.


كتاب سليم بن قيس ص910 - کمال الدین و تمام نعمه ص258

 


حدیث (20) امام على عليه‏ السلام :


لا عَدلَ اَفضَلُ مِن رَدِّ المَظالِمِ؛


هيچ عدالتى بهتر از بازگرداندن حقوق پايمال شده نيست.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 446 ، ح10222

 


حدیث (21) امام على عليه‏ السلام :


مَن عَمِلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللّه‏ُ مُلكَهُ؛


هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند حكومتش را حفظ خواهد كرد.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 340 ، ح 7775

 


حدیث (22) امام على عليه‏ السلام :


اِنَّ فِى العَدلِ سَعَةً وَ مَن ضاقَ عَلَيهِ العَدلُ فَالجَورُ عَلَيهِ اَضيَقُ؛


به‏راستى كه در عدالت گشايش است و هر كس عدالت بر او تنگ آيد، بى‏عدالتى بر وى تنگ‏تر خواهد بود.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص57 ، خطبه 15

 


حدیث (23) فاطمه زهرا عليها السلام :


فَفَرَضَ اللّه‏ُ اليمانَ تَطهيرا مِنَ الشِّركِ... وَ العَدلَ تَسكينا لِلقُلوبِ؛


خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود.


من لا یحضر الفقیه ج3 ، ص568 - علل الشرايع ج1، ص 248، ح 2

 


حدیث (24) امام صادق عليه‏ السلام :


لَم يَبعَثِ اللّه‏ُ نَبيّا قَطُّ اِلاّ بِالبِرِّ و َالعَدلِ؛


خداوند هيچ پيامبرى را جز به نيكى و عدالت بر نينگيخت.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 24، ص 292

 


حدیث (25) امام على عليه‏ السلام :


خَيرُ المُلوكِ مَن اَماتَ الجَورَ وَ اَحيَى العَدلَ؛


بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند.

 

شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم  ج3، ص 431، ح 5005

 


حدیث (26) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :


مَن اَصبَحَ لا يَهِمُّ بِظُلمِ اَحَدٍ غَفَرَ اللّه‏ُ مَا اجتَرَمَ؛



هر كس صبح كند و قصد ظلم كردن به كسى را نداشته باشد، خداوند جُرم و گناه او را مى ‏بخشد.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 332، ح 8

 


حدیث (27) امام سجاد علیه السلام :


قُلتُ لِعَلىِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام اَخبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِـعِ الّدينِ، قالَ علیه السلام : قَولُ الحَقِّ وَ الحُكمُ بِالعَدلِ وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ؛



به امام سجّاد علیه السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام علیه السلام فرمودند: حقگويى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد.


خصال ص 113، ح 90

 


حدیث (28) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :


 اَلعَدلُ حَسَنٌ وَلكِن فِى المَراءِ اَحسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الغنياءِ اَحسَنُ، اَلوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِن فِى العُلَماءِ اَحسَنُ، اَلصَّبرُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الفُقَراءِ اَحسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ، اَلحَياءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ اَحسَنُ؛



عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛ تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛ صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر، توبه نيكو است اما از جوانان نيكوتر و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر.


نهج الفصاحه ص578 ، ح 2006

 


حدیث (29) امام صادق علیه السلام:


اِنَّ مِن اَعظَمِ النّاسِ حَسرَهً یَومَ القِیامَهِ، مَن وَصفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ اِلَى غَیرِه؛


پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.


کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 300 ، ح3

 


حدیث (30) رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :


مَن صاحَبَ الناسَ بالَّذى یُحِبُّ اَن یُصاحِبُوهُ کانَ عَدلاً؛


هر که با مردم چنان رفتار کند که دوست دارد آنها با او آنگونه رفتار کنند، عادل است.


کنزالفوائد ج2 ، ص۱۶۲

 


حدیث (31) امام صادق علیه السلام  :


اَلْعَدلُ أحلى مِنَ الْماءِ يُصِيبُهُ الظَّمآنُ؛

 

عدالت، گواراتر از آبى است كه تشنه به آن مى‏ رسد.


الكافي(ط-الاسلامیه) ج 2، ص  146 ، ح 11

 


حدیث (32)  امام رضا علیه السلام :


اسْتِعْمَالُ الْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ مُؤْذِنٌ بِدَوَامِ النِّعْمَةِ

 

به كارگيرى عدل و احسان و نيكويى موجب دوام و باقى ماندن نعمت مى شود .

 

عیون اخبار الرضا  ج2 ، ص24 - مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج11 ، ص 317 ، ح 13140

 


حدیث (33)  امام علی علیه السلام :


أَعدَلُ النّاسِ مَن أَنصَفَ مَن ظَلَمَهُ.


عادل‏ترین مردم کسى است که با کسى که به او ظلم کرده با انصاف رفتار کند.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 394 ، ح 9104

 


حدیث (34)  امام علی علیه السلام :


وَ سُئِلَ علیه السلام  [أَيُّمَا] أَيُّهُمَا أَفْضَلُ الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ علیه السلام الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا

 


از حضرت سوال شد کدام یک بالاتر است عدالت یا بخشش؟ فرمودند عدالت کارها در جایگاهش قرار می دهد و بخشش از جایگاهش خارج می کند و عدالت سیاست عام است و بخشش سیاست خاص پس عدالت شریفتر و بالاتر است

 

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 553 ، ح 437


 


ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
حدیث درباره بلا|حدیث در مورد امتحان الهی حدیث درباره بلا|حدیث در مورد امتحان الهی

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت داوود علیه السلام|امتحان کردن داوود علیه السلام زندگینامه حضرت داوود علیه السلام|امتحان کردن داوود علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به امتحان کردن داوود علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
تسلیم و رضا، زیباترین مقام تسلیم و رضا، زیباترین مقام

یکی از مقامات بلند معنوی و عرفانی در حرکت و سیر به سوی خداوند توجه به (رضوان الله) و خشنودی خداوند است و رسیدن به آن در مرتبه بالایی از آسمان سیر وسلوک قرار دارد

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت نوح علیه السلام|نفرین نوح علیه السلام زندگی نامه حضرت نوح علیه السلام|نفرین نوح علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به نفرین نوح علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
حدیث درباره عیادت مریض|ثواب عیادت بیمار حدیث درباره عیادت مریض|ثواب عیادت بیمار

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
مجازات روزه خواری در ایران مجازات روزه خواری در ایران

شان و اهمیت روزه ماه مبارک و خود ماه رمضان در احادیث از دامنه گسترده ای برخوردار است تا آن جا که بر طبق احادیث، ماه شعبان به عنوان مقدمه و زمینه ای برای آمادگی یافتن برای روزه ماه مبارک رمضان یاد شده است.

ادامه خبر ...
حدیث درباره ی امام حسین علیه السلام حدیث درباره ی امام حسین علیه السلام

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت یوسف (ع)|یوسف و تعبیر خواب سلطان مصر زندگینامه حضرت یوسف (ع)|یوسف و تعبیر خواب سلطان مصر

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به یوسف و تعبیر خواب سلطان مصر بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت یونس علیه السلام|نَسَب یونس علیه السلام زندگینامه حضرت یونس علیه السلام|نَسَب یونس علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به نَسَب یونس علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
عنوان شب هشتم محرم   حضرت علی اکبر علیه السلام عنوان شب هشتم محرم حضرت علی اکبر علیه السلام

روزهشتم  محرم متعلق به حضرت علی اکبر علیه السلام است که  اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود .ایشان در ویژگی های اخلاقی و کمالات روحی و معنوی به حدی سرآمد بودند که حتی دشمنان اهل بیت هم چون معاویه را به برتری هایش اعتقاد داشتند.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی