دوشنبه 22 آبان 1396

حدیث در مورد ظلم|حدیث سکوت در برابر ظلم

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

 

 

حدیث در مورد ظلم|حدیث سکوت در برابر ظلم

 
 
حدیث (1) امام على عليه السلام :


اَلبَغىُ يَصرَعُ الرِّجالَ وَ يُدنِى الآجالَ؛


 

ظلم و تجاوز، انسان را زمين مى زند و مرگ ها را نزديك مى سازد.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 345 ، ح 7937

 

 
حدیث (2) پيامبر صلى الله عليه و آله :


مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُم وَ حَدَّثَهُم فَلَم يَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم يَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ و َحَرُمَت غيبَتُهُ؛


 

هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند، دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد، جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار، برادرى با او واجب و غيبتش حرام است.


خصال ص 208، ح 28

 

 
حدیث (3) امام سجاد عليه السلام :


وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛
 


گناهانى كه باعث نزول عذاب مى شوند، عبارت اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.


معانى الاخبار ص 270 و 271 ، ح 2

 

 
حدیث (4) امام صادق علیه السلام:


 الذُّنُوبُ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ الْبَغْيُ وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُ وَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ الظُّلْمُ وَ الَّتِي تَهْتِكُ السُّتُورَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الَّتِي تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنَا وَ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْن‏

 

 

گناهی كه نعمت ها را تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى كه پشيمانى مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ايجاد مى كند، ظلم است. گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گيرد، زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تيره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است.


علل الشرايع ج 2، ص 584 ، ح 27

 

 
حدیث (5) امام على عليه السلام:


 مَنْ ظَلَمَ أَفْسَدَ أَمَرَهُ وَ مَنْ جَارَ قَصُرَ عُمُرُه‏

 

 

هر كس ظلم كند، امرش فاسد و عمرش كوتاه مى شود.

 

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل  ج 12 ، ص 99 ، ح 13629

 

 
حدیث (6) امام على عليه السلام:


شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلايَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحياءِ اَمرِنا اَلَّذينَ اِن غَضِبوا لَم يَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم يُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛
 



شيعيان ما كسانى اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى كنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى نمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى روند. چون خشمگين شوند، ظلم نمى كنند و چون راضى شوند، زياده روى نمى كنند، براى همسايگانشان مايه بركت  اند و نسبت به هم نشينان خود در صلح و آرامش اند.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص  236 و 237 ، ح 24

 

 
حدیث (7) امام على عليه السلام:


اَلصَّديقُ مَن كانَ ناهيا عَنِ الظُّلمِ و َالعُدوانِ مُعينا عَلَى البِرِّ و َالاحسانِ؛



دوست، كسى است كه از ظلم و تجاوزگرى باز دارد و بر انجام خوبى و نيكى يارى كند.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 415 ، ح 9477

 

 
حدیث (8) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ فَهِىَ راجِعَةٌ عَلى صاحِبِها: اَلبَغىُ و َالمَكرُ و َالنَّكثُ؛



سه خصلت است كه در هر كس باشد (آثارش) به خود او بر مى گردد: ظلم كردن، فريب دادن و تخلّف از وعده.


نهج الفصاحه ص 422 ، ح 1281

 

 
حدیث (9) امام على عليه السلام :


أَعدَلُ النّاسِ مَن أَنصَفَ مَن ظَلَمَهُ؛



عادل ترين مردم كسى است كه با كسى كه به او ظلم كرده با انصاف رفتار كند.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 394 ، ح 9104

 

 
حدیث (10) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


مَن عَفا عَن مَظلَمَةٍ أَبدَ لَهُ اللّه بِها عِزّا فِى الدُّنيا وَ الآخِرَةِ؛


 

هر كس از ظلمى كه در حق او شده گذشت كند، خداوند به جاى آن در دنيا و آخرت به او عزّت مى بخشد.


بحار الانوار (ط-بیروت) ج 66 ، ص 382

 

 
حدیث (11) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


أَفضَلُ الجِهادِ مَن أَصبَحَ لايَهُمُّ بِظُلمِ أَحَدٍ؛



برترين جهاد آن است كه انسان روز خود را آغاز كند در حالى كه در انديشه ستم كردن به احدى نباشد.


من لا یحضر الفقیه ج 4 ، ص 353 ، ح 5762 - محاسن ج 1، ص292، 449

 

 
حدیث (12) امام صادق عليه السلام :


و َقَد سُئِلَ عَن مَكارِمِ الخلاقِ فقال اَلعفوُ عَمَّن ظَلَمَكَ وَ صِلَةُ مَن قَطَعَكَ وَ إعطاءُ مَن حَرَمَكَ و َقَولُ الحَقِّ و َلَو عَلى نَفسِكَ؛



درباره مكارم الاخلاق سئوال شد، فرمودند: گذشت از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه با كسى كه با تو قطع رابطه كرده، عطا به آن كس كه از تو دريغ داشته است و گفتن حق اگر چه بر ضد خودت باشد.

 

مجمع البحرین ج 6 ، ص 153 {شبیه این حدیث در معانی الاخبار ص 191 ، ح 1 }

 

 
حدیث (13) امام على عليه‏ السلام :

 

قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ؛


 

دلهاى مردم خزانه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد یافت.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 346 ، ح 7982

 

 
حدیث (14) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

مَهْدىُّ اُمَّتِى الَّذى يَمْلاُ الاَرْضَ قِسْطا وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما؛


 

مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل خواهد كرد.

 

كتاب سليم بن قيس ص910 - کمال الدین و تمام نعمه ص258

 

 
حدیث (15) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

اَلظُّلْمُ ثَلاثَةٌ: فَظُلْمٌ لايَغْفِرُهُ اللّه‏ُ وَ ظُلْمٌ يَغْفِرُهُ وَ ظُلْمٌ لا يَتْرُكُهُ، فَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا يَغْفِرُ اللّه‏ُ فَالشِّرْكُ قالَ اللّه‏ُ: «إنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ» و َأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى يَغْفِرُهُ اللّه‏ُ فَظُلْمُ الْعِبادِ أَنْفُسَهُمْ فيما بَيْنَهُمْ و َبَيْنَ رَبِّهِمْ و َأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا يَتْرُكُهُ اللّه‏ُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضُهُمْ بَعْضا؛
 

 

ظلم سه قسم است: ظلمى كه خدا نمى ‏آمرزد، ظلمى كه مى ‏آمرزد و ظلمى كه از آن نمى‏ گذرد، اما ظلمى كه خدا نمى‏ آمرزد شرك است. خداوند مى ‏فرمايد: «حقا كه شرك ظلمى بزرگ است» و اما ظلمى كه خدا مى ‏آمرزد، ظلم بندگان به‏ خودشان ميان خود و پروردگارشان است اما ظلمى كه خدا از آن نمى ‏گذرد ظلم بندگان به يكديگر است.

 

نهج الفصاحه ص 561 ، ح 1924

 

 
حدیث (16) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

اِتَّقوا دَعْوَةَ الْمَظْلومِ و َإنْ كانَ كافِرا فَإِنَّها لَيْسَ دونَها حِجابٌ؛


 

از نفرين مظلوم بترسيد اگر چه كافر باشد، زيرا در برابر نفرين مظلوم پرده و مانعى نيست.

 

نهج الفصاحه ص 164 ، ح 48

 

 
حدیث (17) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلومِ مِنَ الظّالِمِ كانَ مَعىَ فِى الْجَنَّةِ مصاحُبا؛


 

هر كس داد مظلوم را از ظالم بگيرد، در بهشت با من يار و هم‏نشين باشد.

 

کنز الفؤاد ج1 ، ص 135 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 359، ح 74

 

 
حدیث (18) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ يَأْخُذوا عَلى يَدَيْهِ أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللّه‏ُ بِعِقابٍ مِنْهُ؛


 

مردم آنگاه كه ظالم را ببينند و او را باز ندارند، انتظار مى‏رود كه خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.

 

نهج الفصاحه ص 323 ، ح 833

 

 
حدیث (19) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

لِيَنْصُرِ الرَّجُلُ أَخاهُ ظالِما أَوْ مَظْلُوما إِنْ كانَ ظالِما فَيَنْهیهُ فَإِنَّهُ لَهُ نُصْرَةٌ و َإِنْ كانَ مَظْلوما فَيَنْصُرُهُ؛
 

 

انسان بايد برادر (دينى) خويش را يارى كند چه ظالم باشد چه مظلوم اگر ظالم باشد او را باز دارد كه اين به ‏منزله يارى كردن اوست و اگر مظلوم باشد ياريش كند.

 

نهج الفصاحه ص 665، ح 2422

 

 
حدیث (20) امام باقر عليه‏ السلام :

 

مَا انْتَصَرَ اللَّهُ مِنْ ظَالِمٍ إِلَّا بِظَالِمٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً.

 


خداوند هيچگاه از ظالم انتقام نگرفت مگر به وسيله ظالمى ديگر و اين سخن خداى عز ّو جلّ است كه: «و بدين سان ظالمان را به سزاى اعمالى كه مى ‏كنند بر يكديگر مسلّط مى ‏كنيم».

 

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 334 ، ح 19 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72 ، ص 313، ح 28

 

 
حدیث (21) امام سجاد عليه‏ السلام :

 

اَللّهُمَّ إِنّى أَعوذُبِكَ مِنْ... أَنْ نَعْضِدَ ظالِما أَوْ نَخْذُلُ مَلْهوفا أَؤْ نَرومَ ما لَيْسَ لَنا بِحَقٍّ؛
 

 

خدايا به تو پناه مى ‏برم... از اين كه ظالمى را يارى كنيم و يا مظلوم و دلسوخته ‏اى را بى ‏ياور گذاريم و يا آنچه حق ما نيست بخواهيم.

 

صحيفه سجاديه ص 56 ،فرازی از دعاى 8

 

 
حدیث (22) امام على عليه‏ السلام :

 

مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ وَ باطِلٍ أَوْرَثَهُ اللّه‏ُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ؛


 

هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق ذلّت نصيبش مى‏ نمايد.

 

شرح نهج البلاغه (ابن ابى الحديد) ج20، ص309، ح536

 

 
حدیث (23) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

 استعيذوا باللَّه من الفقر و العيلة و من أن تظلموا أو تظلموا.


 

به خدا پناه ببريد از فقر و تنگدستی اين‏كه ظلم كنيد و يا زير بار ظلم برويد.

 

نهج الفصاحه ص 208 ، ح 278

 

 
حدیث (24) امام على عليه‏ السلام :

 

خَيْرُ النّاسِ مَنْ اِنْ اُغْضِبَ حَلُمَ وَ اِنْ ظُلِمَ غَفَرَ وَ اِنْ اُسى‏ءَ اِلَيْهِ اَحْسَنَ؛
 

 

بهترين مردم كسى است كه اگر او را به خشم آورند، بردبارى نمايد و چنانچه به او ظلم شود، ببخشايد و چون به او بدى شود، خوبى كند.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 285 ، ح 6394

 

 
حدیث (25) امام على عليه‏ السلام :

 

اوصيكُما بِتَقْوَى اللّه‏ِ... وَ كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا؛


 

شما را سفارش مى ‏كنم به تقواى الهى... و دشمن ظالم و ياور مظلوم باشيد.

 

نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 421 ، از نامه 47

 

 
حدیث (26) امام على عليه‏ السلام :

 

مَنْ اَشْفَقَ عَلى نَفْسِهِ لَمْ يَظْلِمْ غَيْرَهُ؛


 

هر كس دلسوز خود باشد به ديگران ظلم نمى‏كند.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 456 ، ح 10400

 

 
حدیث (27) امام على عليه‏ السلام :

 

خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛
 

 

بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند

.

شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج3، ص 431، ح 5005

 

 
حدیث (28) امام باقر عليه‏ السلام :

 

 ليس من شيعتنا من ظلم الناس‏


 

از شیعیان ما نیست ، كسى كه به مردم ظلم كند.

 

غرر الاخبار ص 136

 

 
حدیث (29) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

لَيْسَ شَىْ‏ءٌ اُطيعَ اللّه‏ُ فيهِ اَعْجَلَ ثَوابا مِنْ صِلَةِ الرَّحِمِ وَ لَيْسَ شَىْ‏ءٌ اَعْجَلَ عِقابا مِنَ الْبَغْىِ وَ قَطيعَةِ الرَّحِمِ؛


 

هيچ طاعتى نيست كه پاداشش زودتر از صله رحم برسد و مجازاتى سريع‏تر از مجازات ظلم و قطع رحم نيست.

 

نهج الفصاحه ص 661 ، ح 2398

 

 
حدیث (30) امام على عليه‏ السلام :

 

مَنْ باعَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَعيمِ الْجَنَّةِ فَقَدْ ظَلَمَها؛


 

هر كس خودش را جز به نعمت بهشت بفروشد، براستى كه به خويشتن ظلم كرده است.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 232 ، ح 4628

 

 
حدیث (31) لقمان حكيم عليه‏ السلام :

 

يا بُنَىَّ  ... اِذا دَعَتْكَ القُدْرَةُ عَلى ظُلْمِ مَنْ هُوَ دونَكَ فَاذْكُرْ قُدْرَةَ اللّه‏ِ عَلَيْكَ؛
 

 

فرزندم  ... هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زيردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به يادآور.

 

ارشاد القلوب(ديلمى) ج1، ص 72 و 73

 

 
حدیث (32) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

مَنْ اَصْبَحَ لا يَهِمُّ بِظُلْمِ اَحَدٍ غَفَرَ اللّه‏ُ مَا اجْتَرَمَ؛
 

 

هر كس صبح كند و قصد ظلم كردن به كسى را نداشته باشد، خداوند جُرم و گناه او را مى‏ بخشد.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 332، ح 8

 

 
حدیث (33) امام على عليه ‏السلام :

 

ظَـلَمَ الْحَقَّ مَنْ نَصَرَ الْباطِلَ



هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 71 ، ح 1021

 

 
حدیث (34) امام على عليه ‏السلام :

 

مَنْ ظَـلَمَ ظُلِمَ؛



هر كس ستم كند، ستم مى‏ بيند.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 100 ، ح 1725

 

 
حدیث (35) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

 

مَن أخَذَ لِلمَظلُومِ مِنَ الظّالِمِ کانَ مَعِیَ فی الجَنَّةِ مُصاحِباً.

 


هر که داد ستمدیده را از ظالم بگیرد در بهشت با من همنشین خواهد بود.

 

 

کنز الفؤاد ج1 ، ص 135 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 359

 

 
حدیث (36) امام على علیه السلام:

 

ألظُّلمُ یُزلُّ القَدَمَ وَ یَسلُبُ النِّعَمَ وَ یُهلِکُ الاُمَمَ.

 


ظلم قدم را می لرزاند، نعمتها را سلب می کند و امتها را به نابودی می کشاند.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 456 ، ح 10411

 

 
حدیث (37) امام على علیه السلام:

 

إيّاكَ و َالخَديعَةَ فَإِنَّ الخَديعَةَ مِن خُلُقِ اللَّئِيم‏

 


از فريب دادن بپرهيز. زيرا فريب، خوى فرومايگان است.

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 291 ، ح 6494

 

 
حدیث (38) امام صادق علیه السلام:

 

من ظلم مظلمة أخذ بها في نفسه أو ماله أو ولده‏.

 


هر که ظلمی کند به سبب آن ظلم در جانش یا مالش یا فرزندانش گرفتار شود.

 

وافی ج 5 ، ص 968 ، ح 3393

 

 


ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|جنگهای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|جنگهای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به جنگهای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت صالح علیه السلام|وحشت مخالفین زندگی نامه حضرت صالح علیه السلام|وحشت مخالفین

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به وحشت مخالفین بپردازیم.

ادامه خبر ...
حدیث در مورد درد و درمان|حدیث در مورد صدقه حدیث در مورد درد و درمان|حدیث در مورد صدقه

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
چرا رزق و روزی کم می‌شودپاسخ امام صادق(ع) چرا رزق و روزی کم می‌شودپاسخ امام صادق(ع)

انسان وقتی اجیر دیگران شد، به آن دستمزد تکیه می‌کند و چنین می‌اندیشید که آن دستمزد زندگی‌اش را می‌چرخاند و چون بر آن اطمینان دارد، بر خدایی که همه کارها دست اوست تکیه نخواهد کرد.

ادامه خبر ...
حدیث در مورد ترس از خدا‎|حدیث درباره خوف از خدا حدیث در مورد ترس از خدا‎|حدیث درباره خوف از خدا

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت موسی (ع)|خواب فرعون زندگینامه حضرت موسی (ع)|خواب فرعون

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به خواب فرعون بپردازیم.

ادامه خبر ...
اربعین حسینی اربعین حسینی

همه چیز درباره ی اربعین حسینی در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور گردآوری شده است.

ادامه خبر ...
ذکر رفع بیکاری و دعای شاغل شدن ذکر رفع بیکاری و دعای شاغل شدن

ذکر رفع بیکاری و دعای شاغل شدن در زمانی که عدم ثبات شغلی و رواج بیکاری بیداد می کند، از جمله راه های قابل اعتمادی است که می توان به آن تمسک جست.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت یوسف (ع)|بوی پیراهن یوسف و دیدار یوسف با یعقوب زندگینامه حضرت یوسف (ع)|بوی پیراهن یوسف و دیدار یوسف با یعقوب

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به بوی پیراهن یوسف و دیدار یوسف با یعقوب بپردازیم.

ادامه خبر ...
محدوده واجب پوشش بانوان|پوشش بانوان در برابر مردان محرم محدوده واجب پوشش بانوان|پوشش بانوان در برابر مردان محرم

از مقوله های مهم و سزاوار بحث و دقت نظر، نگاهی همه سویه، به پوشش بانوان در برابر مَحْرَمان است.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی