دوشنبه 22 آبان 1396

حدیث خواص خواراکیها|حدیث در مورد میوه ها

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

حدیث خواص خواراکیها|حدیث در مورد میوه ها
 
 
حدیث (1) امام على عليه السلام :


 أَكْلُ السَّفَرْجَلِ قُوَّةٌ لِلْقَلْبِ الضَّعِيفِ وَ هُوَ يُطَيِّبُ الْمَعِدَةَ وَ يُذَكِّي الْفُؤَادَ وَ يُشَجِّعُ الْجَبَانَ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَد

 

خوردن به،قوه ای برای قلب ضعیف ، معده را پاك، ترسو را شجاع و فرزند را زيبا مى ‏كند.


تحف العقول ص 101

 

 
حدیث (2) امام صادق عليه السلام :


 لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي التُّفَّاحِ مَا دَاوَوْا مَرْضَاهُمْ إِلَّا بِهِ أَلَا وَ إِنَّهُ أَسْرَعُ شَيْ‏ءٍ مَنْفَعَةً لِلْفُؤَادِ خَاصَّةً وَ إِنَّهُ نَضُوحُه‏



اگر مردم مى دانستند چه خواصى در سيب وجود دارد، بيماران خود را تنها با آن درمان مى كردند. سيب از هر چيزى سريع تر به قلب فايده مى بخشد به ويژه آن كه خوشبو كننده مى باشد.


طب الأئمه ص 135

 

 
حدیث (3) امام على عليه السلام :


الْعَسَلُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ لَا دَاءَ فِيهِ يُقِلُّ الْبَلْغَمَ وَ يَجْلُو الْقَلْب


عسل شفاى هر بيمارى اى است و هيچ بيمارى در آن نيست، بلغم را كم و قلب را جلا مى دهد.


مكارم الأخلاق ص 166

 

 
حدیث (4) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


يا عَلىُّ عَلَيكَ بِالعَدَسِ فَإِنَّهُ مُبارَكٌ مُقَدَّسٌ وَ هُوَ يُرِقُّ القَلبَ و َيُكثِرُ الدَّمعَةَ و َإِنَّهُ بارَكَ عَلَيهِ سَبعونَ نَبيّا؛



اى على تو را سفارش مى كنم به خوردن عدس، زيرا مبارك و پاك است، قلب را رقيق و اشك را زياد مى كند و هفتاد پيامبر پيوسته از آن استفاده مى كردند.


وسايل الشيعه ج25، ص129، ح31414

 

 
حدیث (5) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


 نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّيْتُ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ يُصَفِّي اللَّوْنَ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يَذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ يُطْفِئُ الْغَضَب



زيتون غذاى خوبى است، دهان را خوشبو مى كند، بلغم را از بين مى برد، چهره را باز، اعصاب را محكم مى كند و مرض را مى برد و خشم را خاموش مى كند.


مكارم الاخلاق ص 190

 

 
حدیث (6) امام رضا عليه السلام :

 

اَلتّينُ يَذهَبُ بِالبَخرِ و َيَشُدُّ العَظمَ و َيُنبِتُ الشَّعرَ و َيَذهَبُ بِالدّاءِ وَ لايُحتاجُ مَعَهُ إِلى دَواءٍ؛



انجير بوى بد دهان را برطرف، استخوانها را محكم، رويش مو را زياد، بيمارى را برطرف مى كند و با وجود آن احتياجى به دارو نيست.


وسائل الشيعه ج25، ص170، ح31554

 

 
حدیث (7) امام صادق عليه السلام :


(سَمِعتُ أَبا عَبدِاللّه  عليه السلام يَقولُ فِى الغُبَيرا:) ِ إِنَّ لَحْمَهُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ عَظْمَهُ يُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدَهُ يُنْبِتُ الْجِلْدَ وَ مَعَ ذَلِكَ فَإِنَّهُ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يَدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْبَوَاسِيرِ وَ التَّقْطِيرِ وَ يُقَوِّي السَّاقَيْنِ وَ يَقْمَعُ عِرْقَ الْجُذَام‏



از امام صادق عليه السلام درباره سنجد شنيدم كه مى فرمودند: گوشت سنجد براى گوشت، هسته آن براى استخوان و پوست آن براى پوست مفيد است و در عين حال كليه ها را گرم، معده را ضدعفونى كرده و بازدارنده از بواسير و تسلسل بول است. ساق پا را تقويت و جذام را از بدن ريشه كن مى كند.


كافى(ط- الاسلامیه) ج 6، ص 361، ح 1 - مكارم الاخلاق ص 176

 

 
حدیث (8) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


كُلُوا الثّومَ و َتَداوَوا بِهِ فَإِنَّ فيهِ شِفاءً مِن سَبعينَ داءً؛



سير بخورید و با آن مداوا كنيد، كه هفتاد بيمارى را شفا مى دهد.


مكارم الاخلاق ص 182

 

 
حدیث (9) امام على عليه السلام :


كُلُوا التَّمْرَ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنَ الْأَدْوَاء.

 


خرما بخوريد كه شفاى دردهاست


مكارم الاخلاق ص 168

 

 
حدیث (10) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


عَلَيْكُمْ بِالزَّبِيبِ فَإِنَّهُ يَكْشِفُ الْمِرَّةَ وَ يَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يَذْهَبُ بِالْإِعْيَاءِ وَ يُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ يُطَيِّبُ النَّفَسَ وَ يَذْهَبُ بِالْغَم‏



شما را سفارش مى كنم به خوردن مويز، زيرا صفرا را برطرف مى كند، بلغم را از بين مى برد، اعصاب را قوى، خستگى را دور،اخلاق را خوب مى كند، به روح آرامش مى بخشد و غم را مى برد.


خصال ص 344

 

 
حدیث (11) امام صادق عليه ‏السلام :

 

مَنْ اَكَلَ سَفَرجَلَةً عَلَى الرِّيقِ طابَ ماؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُهُ ؛

 

هر كس ناشتا يك بِهْ بخورد ، نطفه ‏اش پاكيزه مى‏ شود و فرزندش نيكو مى‏ گردد .

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 357، ح 3

 

 
حدیث (12) پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

 أَطْعِمُوا الْمَرْأَةَ فِي شَهْرِهَا الَّتِي تَلِدُ فِيهِ التَّمْرَ فَإِنَّ وَلَدَهَا يَكُونُ حَلِيماً نَقِيّا

 

به زن باردار در ماهي که در آن وضع حمل مي‌کند، خرما بخورانيد که فرزند او بردبار و پرهيزکار خواهد

 

مكارم الأخلاق ص 169

 

 
حدیث (13) پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

ما مِن اِمْرَاَةٍ حامِلَةٍ اَكَلَتِ الْبِطِّيخَ اِلاّ يَكونُ مَولودُها حَسَنَ الْوَجْهِ وَ الْخُلُقِ ؛

 

هيچ زن باردارى نيست كه خربزه بخورد ، مگر اين كه فرزندش زيبا و خوش اخلاق مى ‏گردد .

 

طب النبي ص 29

 

 
حدیث (14) امام على عليه ‏السلام :

 

كُلُوا التُّفّاحَ فَاِنَّهُ يَدْبَغُ المَعِدَةَ؛

 

سيب بخوريد، چرا كه معده را پاك مى‏ كند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 357، ح 11

 

 
حدیث (15) امام صادق عليه ‏السلام :

 

 الْكُمَّثْرَى يَدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ يُقَوِّيهَا هُوَ وَ السَّفَرْجَلُ سَوَاءٌ وَ هُوَ عَلَى الشِّبَعِ أَنْفَعُ مِنْهُ عَلَى الرِّيقِ وَ مَنْ أَصَابَهُ طَخَاءٌ «2» فَلْيَأْكُلْهُ يَعْنِي عَلَى الطَّعَامِ.

 

 

گلابى، معده را پاك و تقويت مى‏ كند و بِه هم مثل گلابى است. خوردنش روى غذا سودمندتر است تا ناشتا. هر كس احساس سنگينى مى‏ كند، آن را روى غذا بخورد.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 358، ح 2

 

 
حدیث (16) امام صادق عليه ‏السلام :

 

كُلُوا الرُّمَّانَ بِشَحْمِهِ فَإِنَّهُ يَدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ يَزِيدُ فِي الذِّهْن‏

 

 

انار را با پيه‏ اش بخوريد، چرا كه معده را پاك مى‏ كند و مايه رشد ذهن مى ‏شود.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 354، ح 12

 

 
حدیث (17) امام صادق عليه ‏السلام :

 

اَكْلُ الباقِلّى يُمَخِّخُ السّاقَينِ وَ يَزيدُ فِى الدِّماغِ وَ يُوَلِّدُ الدَّمَ الطَّرىَّ؛

 

 

خوردن باقلا، مايه تقويت مغز استخوان‏هاى ساق پا مى‏ شود، توان مغز را افزون مى‏ سازد و خون تازه توليد مى ‏كند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 344، ح 1

 

 
حدیث (18) پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله :

 

عَلَيْكُمْ بِالدُّبّاءِ فَاِنَّهُ يُذَكِّى الْعَقْلَ وَ يَزيدُ فِى الدِّماغِ؛

 

 

كدو بخوريد، چرا كه عقل را تيز و (كارآيى) مغز را زياد مى ‏كند.

 

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 63، ص 229

 

 
حدیث (19) پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله :

 

الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة

 

 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏16، ص 420 ،ح20406

 

 
حدیث (20) امام صادق عليه ‏السلام :

 

 أَطْعِمُوا الْمَبْطُونَ خُبْزَ الْأَرُزِّ فَمَا دَخَلَ جَوْفَ الْمَبْطُونِ شَيْ‏ءٌ أَنْفَعُ مِنْهُ أَمَا إِنَّهُ يَدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ سَلًّا

 

 

به كسى كه دل درد (اسهال)، دارد نان برنجى بدهيد، چرا كه براى دل درد چيزى مفيدتر از آن نيست. بدانيد كه آن، معده را پاك و درد را كاملاً آرام مى ‏كند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 305، ح 2

 

 
حدیث (21) امام على عليه ‏السلام :

 

نِعْمَ الاِدامُ اَلْخَلُّ يَكْسِرُ الْمِرَّةَ وَ يَطْفِئُ الصَّفْراءَ وَ يُحْيِى الْقَلْبَ؛

 

 

سركه، خوب خورشتى است، زرداب را مى‏ شكند، صفرا را فرو مى‏ نشاند و قلب را زنده مى ‏كند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 329، ح 7

 

 
حدیث (22) امام صادق عليه ‏السلام :

 

اَلْبَصَلُ يَذْهَبُ بِالنَّصَبِ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يَزيدُ فِى الْخُطى وَ يَزيدُ فِى الْماءِ وَ يَذْهَبُ بِالحُمَّى؛

 

 

پياز، خستگى را مى‏ برد، اعصاب را قوى مى‏ كند، قدم‏ها را چاپك و نيروى جنسى را زياد مى ‏كند و تب را مى ‏برد.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 374، ح 2

 

 
حدیث (23) امام صادق عليه ‏السلام :

 

نِعْمَ الاِدامَ السَّمْنُ وَ اِنّى لاَكْرَهُهُ لِلشَّيْخِ؛

 

 

روغن حيوانى، خوب خورشتى است، ولى من آن را براى پير، خوشايند نمى‏ دانم.

 

دعوات(راوندی) ص 152، ح 408

 

 
حدیث (24) امام على عليه ‏السلام :

 

 أَكْلُ الْجَوْزِ فِي شِدَّةِ الْحَرِّ يُهَيِّجُ الْحَرَّ فِي الْجَوْفِ وَ يُهَيِّجُ الْقُرُوحَ عَلَى الْجَسَدِ وَ أَكْلُهُ فِي الشِّتَاءِ يُسَخِّنُ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يَدْفَعُ الْبَرْدَ.

 

 

خوردن گردو در گرماى شديد، حرارت بدن و زخم‏هاى تن را تحريك مى ‏كند، امّا خوردن آن در زمستان، كليه ‏ها را گرم مى‏ كند و سرما را دفع مى ‏كند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 340، ح 1

 

 
حدیث (25) امام كاظم عليه ‏السلام :

 

عَلَيْكَ بِاللِّفْتِ فَكُلهُ ـ يَعْنى اَلسَّلجَمَ ـ فَاِنَّهُ لَيْسَ مِنْ اَحَدٍ اِلاّ وَ لَهُ عِرْقٌ مِنَ الْجُذامِ، وَ اللِّفْتُ يُذيبُهُ؛

 

 

شلغم بخور، زيرا هيچ كس نيست كه در او رگى از جذام نباشد، و شلغم اين رگ را مى‏ سوزاند.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 6 ، ص 372، ح 1

 

 
حدیث (26) امام على عليه‏ السلام :

 

 ادَّهِنُوا بِالزَّيْتِ وَ أْتَدِمُوا بِهِ فَإِنَّهُ دُهْنَةُ الْأَخْيَارِ وَ إِدَامُ الْمُصْطَفَيْنَ مُسِحَتْ بِالْقُدْسِ مَرَّتَيْنِ بُورِكَتْ مُقْبِلَةً وَ بُورِكَتْ مُدْبِرَةً لَا يَضُرُّ مَعَهَا دَاء

 

 

با روغن زيتون، بدن را چرب كنيد و با آن خورش درست كنيد، چرا كه روغن زيتون، روغن نيكان و خورشِ برگزيدگان است، دوبار به آن تقدس داده شده و در آن، چه در آغاز فصلش و چه در پايان آن، بركت نهاده شده است و با وجود آن، هيچ بيمارى ‏اى زيان نمى ‏رساند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 331، ح 4

 

 
حدیث (27) پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله :

 

مَنْ تَرَكَ اللَّحْمَ اَرْبَعينَ صَباحا ساءَ خُلُقُهُ.

 

هر كس چهل روز گوشت نخورد، بد اخلاق مى‏ شود.

 

بحار الانوار (ط-بیروت)ج59 ، ص293

 

 
حدیث (28) امام صادق عليه ‏السلام :

 

سُئِلَ اَبو عَبْدِاللّه‏ِ عليه‏السلام عَنِ الكُرّاثِ، فَقالَ: كُلْهُ، فَاِنَّ فيهِ اَرْبَعَ خِصالٍ: يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَطْرُدُ الرِّياحَ وَ يَقْطَعُ البَواسيرَ وَ هُوَ اَمانٌ مِنَ الْجُذامِ لِمَنْ اَدْمَنَ عَلَيْهِ؛

 

 

از امام صادق عليه ‏السلام درباره تره پرسيدند، فرمودند: آن را بخوريد، چرا كه در آن، چهار ويژگى است: دهان را خوشبو مى ‏كند، بادها را از بدن مى‏ برد، بواسير را ريشه كن مى‏ كند، و براى كسى كه پيوسته بخورد، مايه ايمنى از جذام است.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 365، ح 4

 

 
حدیث (29) امام رضا عليه ‏السلام :

 

كَثْرَةُ اَكْلِ الْبَيْضِ وَ اِدْمانُهُ يورِثُ الطُّحالَ وَ رياحا فى رَأسِ الْمَعِدَةِ وَ الامْتِلاءُ مِنَ الْبَيْضِ الْمَسْلوقِ يورِثُ الرَّبوَ وَ الاْبْتِهارَ؛

 

 

زياد خوردن تخم مرغ و معتاد شدن به آن، بيمارى ورم طحال مى‏ آورد و ايجاد كننده بادهايى در سرِ معده است و زياد خوردن تخم‏ مرغ آب پز، نفَس تنگى و نفَس بريدگى مى‏ آورد.

 

طب الرضا ص28 - شبیه این حدیث در بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 59، ص 321

 

 
حدیث (30) امام رضا عليه ‏السلام :

 

يَنْبَغى اَنْ تَحْذَرَ...  أَنْ تَجْمَعَ فِي جَوْفِكَ الْبَيْضَ وَ السَّمَكَ فِي حَالٍ وَاحِدَةٍ فَإِنَّهُمَا إِذَا اجْتَمَعَا وَلَدَا الْقُولَنْجَ وَ رِيَاحَ الْبَوَاسِيرِ وَ وَجَعَ الْأَضْرَاس‏

 

 

بپرهيز از اين كه... تخم ‏مرغ و ماهى را هم‏زمان بِخورى، چرا كه هرگاه اين دو با يكديگر خورده شوند، قولنج، باد بواسير و دندان درد مى‏ آورند.

 

طب الرضا ص63

 

 
حدیث (31) پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله :

 

كُلِ الخَسَّ، فَاِنَّهُ يورِثُ النُّعاسَ وَ يَهْضِمُ الطَّعامَ؛

 

 

كاهو بخوريد، چرا كه خواب‏ آور است و غذا را هضم مى‏ كند.

 

مكارم الاخلاق ص 183

 

 
حدیث (32) امام رضا عليه ‏السلام :

 

 لِبَعْضِ قَهارِمَتِهِ : اِسْتَـكْثِروا لَنا مِنَ الباذَنـْجانِ، فَاِنَّهُ حارٌّ فى وَقْتِ الْبَرْدِ، بارِدٌ فى وَقْتِ الْحَرِّ، مُعْتَدِلٌ فِى الاوقاتِ كُلِّها جَيِّدٌ فى كُلِّ حالٍ؛

 

 

به يكى از پيشكاران خود : براى ما، بادمجان زياد تهيه كنيد، چرا كه در هنگام سرما، گرم و در هنگام گرما، سرد است، در همه اوقات، معتدل و در هر حال، خوب است.

 

طب الائمة ص 139

 

 
حدیث (33) امام صادق عليه ‏السلام :

 

اَلْجَزَرُ اَمانٌ مِنَ القُولَنْجِ وَ الْبَواسيرِ وَ يُعينُ عَلَى الجِماعِ؛

 

 

هويج، مايه ايمنى از قولنج و بواسير است و آميزش جنسى را تقويت مى‏ كند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6 ، ص 372، ح 2

 

 
حدیث (34) پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

 

يا عَلىُّ اِفْتَتِحْ طَعامَكَ بِالْمِلْحِ، فَاِنَّ فيهِ شِفاءً مِنْ سَبْعينَ داءً مِنهَا: الجُنونُ وَ الْجُذامُ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الاْضراسِ وَ وَجَعُ الْبَطْنِ ؛

 

 

اى على! غذاى خود را با نمك آغاز كن، چرا كه در نمك درمان هفتاد درد است؛ ديوانگى، خوره، پيسى، گلودرد، دندان درد و دل درد، از جمله اين دردهاست.

 

وسائل الشيعة ج 24، ص 406، ح 30906

 

 
حدیث (35) امام صادق عليه ‏السلام :

 

نِعْمَ اللُّقْمَةُ الْجُبْنُ، تُعْذِبُ الْـفَمَ وَ تُطَيِّبُ النَّـكْهَةَ وَ تَهْضِمُ ما قَبْلَهُ وَ تُشَهِّى الطَّعامَ؛

 

 

چه خوب لقمه‏اى است پنير، دهان را تر و تازه و خوشبو مى ‏كند، غذاى قبلى را هضم و غذا را مطبوع مى ‏سازد.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 63، ص 105، ح 11

 

 
حدیث (36) امام صادق عليه ‏السلام :

 

 سَاَ لَهُ رَجُلٌ عَنِ الْجُبْنِ... فَقالَ لى: هُوَ ضارٌّ بِالْغَداةِ نافِعٌ بِالْعَشىِّ ِّ وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ الظَّهْر

 

 

مردى درباره پنير از امام صادق عليه‏ السلام پرسيد... امام فرمودند: خوردن پنير، صبحگاهان مضرّ است و شامگاهان مفيد و آب کمر را زیاد می کند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 340، ح 3

 

 
حدیث (37) امام صادق عليه ‏السلام :

 

شَكا ذَريحٌ المُحارِبىُّ قَراقِرَ فى بَطْنِهِ اِلى اَبى عَبْدِاللّه‏ِ عليه‏ السلام فَقالَ: اَ توجِعُكَ؟ قالَ: نَعَمْ. قالَ: ما يَمْنَعُكَ مِنَ الحَبَّةِ السَّوداءِ وَ الْعَسَلِ لَها؛

 

 

ذريح محاربى، به امام صادق عليه ‏السلام گفت كه شكم او غُرغُر مى ‏كند. امام پرسيدند: آيا درد هم دارد؟ گفت: آرى. امام فرمودند: چرا براى درمان آن از سياه‏دانه و عسل استفاده نمى‏ كنى؟

 

طب الائمة ص 100

 

 
حدیث (38) امام صادق عليه ‏السلام :

 

اَلْحَوكُ بَقْلَةُ الأَنْبياءِ، اَما اِنَّ فيهِ ثَمانَ خِصالٍ: يُمْرِئُ وَ يَفْتَحُ السُّدَدَ وَ يُطَيِّبُ الجُشاءَ وَ يُطَيِّبُ النَّـكْهَةَ وَ يُشَهِّى الطَّعامَ وَ يَسُلُّ الدّاءَ وَ هُوَ أمانٌ مِنَ الجُذامِ وَ إذا اسْتَقَـرَّ فى جَوْفِ الإنسانِ قَمَعَ الدّاءَ كُلَّهُ؛

 

 

امام صادق عليه ‏السلام : ريحان، سبزى انبياست و در آن هشت خاصيت است: هضم كننده است، رگ‏ها و مجارى را باز مى ‏كند، بازدم را خوشبو مى ‏سازد، بدن را بوى خوش مى ‏بخشد، اشتها آور است، درد را از بدن بيرون مى‏ برد، از جذام در امان مى‏ دارد و چون وارد معده شود درد را به‏ كلّى از بين مى ‏برد.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 364، ح 4

 

 
حدیث (39) امام رضا عليه ‏السلام :

 

 اَلْحِمَّصُ جَيِّدٌ لِوَجَعِ الظَّهْرِ؛

 

نخود براى كمر درد مفيد است.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 343، ح 4

 

 
حدیث (40) امام صادق عليه ‏السلام :

 

اَلْفُجُلُ اَصْلُهُ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ لُـبُّهُ يَهْضِمُ وَ وَرَقُه ُيَحْدِرُ البَولَ حَدرا؛

 

 

تُرب، ساقه ‏اش بلغم را از بين مى ‏برد، خودش غذا را هضم مى‏ كند و برگش به دفع كامل ادرار كمك مى‏ كند.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 371، ح 2

 

 
حدیث (41) امام صادق عليه‏ السلام :

 

لَوْ عَلِمَ اللّه‏ُ فى شَىْ‏ءٍ شِفاءً اَكْثَرَ مِنَ الشَّعيرِ ما جَعَلَهُ غِذاءَ الاَنْبياءِ عليهم ‏السلام ؛

 

 

اگر خداوند در چيزى بيشتر از جو شفادهندگى مى‏ ديد، آن را خوراك پيامبران قرار نمى‏ داد.


مكارم الاخلاق ص 154

 

 
حدیث (42) امام صادق عليه ‏السلام :

 

عَنْ اَبى الْحَسَنِ الاصبهانى: كُنْتُ عِنْدَ اَبى عَبْدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام فَقالَ لَهُ رَجُلٌ وَ اَنـَا اَسْمَعُ: جُعِلْتُ فِداكَ! اِنّى اَجِدُ الضَّعْفَ فى بَدَنى. فَقال لَهُ: عَلَيْكَ بِاللَّبَنِ، فَاِنَّهُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ يَشُدُّ الْعَظْمَ؛

 

 

ابوالحسن اصفهانى : نزد امام صادق عليه ‏السلام بودم. شنيدم، مردى به ايشان گفت: فدايت شوم! در بدنم احساس ضعف مى ‏كنم. امام عليه ‏السلام به او فرموند: شيربخور، چرا كه گوشت مى ‏روياند و استخوان را محكم مى‏ كند.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 336، ح 7

 

 
حدیث (43) امام صادق عليه‏ السلام :

 

شَكَا نَبِيٌّ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَمَّ فَأَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَكْلِ الْعِنَبِ.

 

 

پيامبرى از پيامبران به درگاه خداوند عزوجل از غم و اندوه شكايت نمود. خداوند عزوجل او را به خوردن انگور، امر فرمود.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 351، ح 4

 

 
حدیث (44) پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله :

 

عَلَيْكُمْ بِاللُّبَانِ فَإِنَّهُ يَمْسَحُ الْحَرَّ مِنَ الْقَلْبِ كَمَا يَمْسَحُ الْإِصْبَعُ الْعَرَقَ عَنِ الْجَبِينِ وَ يَشُدُّ الظَّهْرَ وَ يَزِيدُ فِي الْعَقْلِ وَ يُذَكِّي الذِّهْنَ وَ يَجْلُو الْبَصَرَ وَ يُذْهِبُ النِّسْيَانَ.

 

 

كندر بخوريد؛ زيرا همان‏طور كه انگشت، عرق را از پيشانى پاك مى‏ كند، كندر هم سوزش قلب را مى ‏برد و كمر را محكم و عقل را زياد مى‏ كند و ذهن را ذكاوت و چشم را جلا مى ‏بخشد و فراموشى را از ميان مى‏ برد.

 

بحار الانوار(ط-بیروت) ج 59 ،ص294

 

 
حدیث (45) پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله :

 

عَلَيْكُمْ بِالبِطّيخِ، فَاِنَّ فيهِ عَشْرَ خِصالٍ: هُوَ طَعامٌ وَ شَرابٌ وَ اُشْنانٌ وَ رَيحانٌ وَ يَغْسِلُ الْمَثانَةَ وَ يَغْسِلُ الْبَطْنَ وَ يَكْثِرُ ماءَ الظَّهْرِ وَ يَزيدُ فِى الْجماعِ وَ يَقْطَعُ البُرودَةَ وَ يُنَقِّى الْبَشَرَةَ ؛

 

 

خربزه بخوريد، چرا كه ده خاصيت دارد:غذاست، آب است، شستشو دهنده و خوش‏بو كننده است، مثانه را مى‏شويد، آب كمر را زياد مى‏كند، بر نيروى هم‏بسترى مى ‏افزايد، سردى مزاج را مى‏بَرَد و پوست را شاداب مى‏كند.

 

 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏16، ص 411 ،ح 20373

 

 
حدیث (46) پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله :

 

كُلُوا التّينَ الرَّطْبَ وَ الْيابِسَ فَاِنَّهُ يَزيدُ فِى الجِماعِ وَ يَقْطَعُ الْبَواسيرَ وَ يَنْفَعُ مِنَ النِّقْرِسِ ,والاِبرِدَةِ؛

 

 

انجير تازه و خشك بخوريد، چرا كه قدرت هم‏بسترى را زياد، بواسير را ريشه كن مى‏كند و براى نِقرِس و سردى مزاج مفيد است.


مكارم الاخلاق ص 174

 


ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
احادیث زیتون|حدیث در مورد زیتون احادیث زیتون|حدیث در مورد زیتون

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت یونس علیه السلام زندگینامه حضرت یونس علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به زندگینامه حضرت یونس علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
پیام قرانی در مورد تعقل|حدیث تعقل پیام قرانی در مورد تعقل|حدیث تعقل

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت ابراهیم علیه السلام|ابراهیم امتحان می شود زندگینامه حضرت ابراهیم علیه السلام|ابراهیم امتحان می شود

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به ابراهیم امتحان می شود بپردازیم.

ادامه خبر ...
دانلود کتاب احکام پزشکی دانلود کتاب احکام پزشکی
دانلود رایگان کتاب احکام پزشکی مطابق با فتوای آیت الله نکونام در پایگاه اینترنتی امور

ادامه خبر ...
مهریه حضرت فاطمه(س) مهریه حضرت فاطمه(س)

حضرت زهرا(س) به حق الگوی شایسته و برازنده زنان است و به همین دلیل نیز ابعاد مختلف زندگی آن حضرت، درسهای بزرگی برای انسانهای طالب کمال و سعادت دارد.

ادامه خبر ...
حدیث درباره ماه شعبان|روایت شعبان حدیث درباره ماه شعبان|روایت شعبان

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
حدیث در مورد عزت و ذلت حدیث در مورد عزت و ذلت

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت عیسی(ع)|معجزات عیسی علیه السلام زندگینامه حضرت عیسی(ع)|معجزات عیسی علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به معجزات عیسی علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
به چه دلیل دعای عهد می خوانیم؟ به چه دلیل دعای عهد می خوانیم؟

اصرار در دعا سبب رستگاری انسان شده و بسیاری از بلایا توسط دعا کردن برطرف می‌شود دعای عهد یکی ازاین دعاها است.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی