یکشنبه 21 آبان 1396

حدیث درباره جهنم

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

 
حدیث درباره جهنم



1- امام على عليه السلام:


 اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ لِهَذَا الْجِلْدِ الرَّقِيقِ صَبْرٌ عَلَى النَّارِ فَارْحَمُوا نُفُوسَكُمْ فَإِنَّكُمْ قَدْ جَرَّبْتُمُوهَا فِي مَصَائِبِ الدُّنْيَا أَ فَرَأَيْتُمْ جَزَعَ أَحَدِكُمْ مِنَ الشَّوْكَةِ تُصِيبُهُ وَ الْعَثْرَةِ تُدْمِيهِ وَ الرَّمْضَاءِ تُحْرِقُهُ فَكَيْفَ إِذَا كَانَ بَيْنَ طَابَقَيْنِ مِنْ نَارٍ ضَجِيعَ حَجَرٍ وَ قَرِينَ شَيْطَان‏



بدانيد كه اين پوست نازك تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم كنيد، شما در مصيبت‏هاى دنيا آزمايش كرده ‏ايد كه وقتى خارى به بدن يكى از شما مى‏ رود و يا به زمين مى ‏خورد و خونى مى‏ شود و يا شن هاى داغ پايش را مى‏ سوزاند چگونه بيتابى مى‏ كند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر ميان دو لايه از آتش قرار گيرد و هم بسترش سنگ و همدمش شيطان باشد؟!


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 267 ، خطبه 183



2- پيامبر صلى الله عليه و آله:


لَو أَنَّ دَلوا صُبَّ مِن غِسلينٍ فى مَطلَعِ الشَّمسِ لَغَلَت مِنهُ جَماجِمُ مَن فى مَغرِبِها؛


اگر يك سطل از چرك و خون دوزخيان در شرق عالم ريخته شود بر اثر آن جمجمه كسانى كه در غرب عالمند به جوش مى ‏آيد.


امالى (طوسى) ص 533، ح 1162 



3- پيامبر صلى الله عليه و آله:


أَدنى اَهلِ النّارِ عَذابا يَنتَعِلُ بِنَعلَينِ مِن نارٍ يَغلى دِماغُهُ مِن حَرارَةِ نَعلَيهِ؛


كم عذاب‏ترين اهل جهنم دو كفش از آتش به پا دارد كه از حرارت آنها مغزش به جوش مى‏آيد.


(كنزالعمال، ج14، ص527، ح39507)



4- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 إنّ أكثر ما يدخل النّاس النّار الأجوفان: الفم و الفرج.
 


دو چيز ميان تهى بيش از همه مردم را به جهنم مى ‏برد: دهان و شرمگاه.


نهج الفصاحه ص 275 ، ح 607



5- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّارَ أَمِيرٌ مُتَسَلِّطٌ لَمْ يَعْدِلْ وَ ذُو ثَرْوَةٍ مِنَ الْمَالِ لَمْ يُعْطِ الْمَالَ حَقَّهُ وَ فَقِيرٌ فَخُورٌ.
 


اولين كسى كه به جهنم مى‏ رود فرمانرواى قدرتمندى است كه به عدالت رفتار نمى‏ كند و ثروتمندى كه حقوق مالى خود را نمى‏ پردازد و نيازمند متكبر.


امالی(مفید) ص 99 - عيون الاخبارالرضا ج 2 ، ص 28 ، ح 20 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 66 ، ص 393 ، ح 75



6- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 إِنَّ لِجَهَنَّمَ بَاباً لَا يَدْخُلُهَا إِلَّا مَنْ شَفَى غَيْظَهُ بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ تَعَالَى.
 


جهنّم را درى است كه جز كسى كه با معصيت خداى تعالى خشم خود را فرونشاند، از آن وارد نمى ‏شود.


تنبيه الخواطر ج1، ص 121



7- قال الله تعالی:


 یا عیسی ... هی(جهنم) دَارُ الْجَبَّارِينَ وَ الْعُتَاةِ الظَّالِمِينَ وَ كُلِّ فَظٍّ غَلِيظٍ وَ كُلِّ مُخْتَالٍ فَخُور
 


به عيسى علیه السلام وحى شد كه : جهنم سراى جباران و سركشان ظالم است و جايگاه هر تندخوى خشن و هر متكبر مغرورى.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 136، ح 103



8- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً لَا يُعَذِّبُ اللَّهُ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً
 


سوگند به آن كس كه مرا نويد دهنده برانگيخت، خداوند هرگز يكتا پرست را در آتش عذاب ندهد.


امالی(صدوق) ص 296 - توحيد(صدوق) ص 29، ح 31



10- امام صادق عليه السلام:


 إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى- قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.


جهنميان از اين رو در آتش جاويدانند كه در دنيا نيّتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانى كنند و بهشتيان نيز از اين‏ رو در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودند كه اگر براى هميشه ماندگار باشند براى هميشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگى هر دو گروه به سبب نيتهايشان است. آن‏گاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «بگو هر كس طبق نيت خود عمل مى ‏كند».


محاسن ص 331 ، ح 94 - كافى(ط-بیروت) ج 2، ص 85 ، ح 5



12- امام على عليه السلام:


اَلا وَ مَن اَكَلَهُ الحَقُّ فَاِلَى الجَنَّةِ وَ مَن اَكَلَهُ الباطِلُ فَاِلَى النّارِ؛


بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، به جهنم مى ‏رود.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 374 ، نامه 17



13- امام كاظم عليه السلام:


 الْحَيَاءُ مِنَ الْإِيمَانِ، وَ الْإِيمَانُ فِي الْجَنَّةِ، وَ الْبَذَاءُ مِنَ الْجَفَاءِ، وَ الْجَفَاءُ فِي النَّارِ.
 


حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بد زبانى از بى‏ مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهنم است.


تحف العقول ص 394 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص  309 ، ح 1



14- امام حسین علیه السلام:


 الْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ نَجَاةٌ مِنَ النَّارِ.


 

گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است


جامع الاخبار(شعیری) ص 97



15-پيامبر صلى الله عليه و آله:


مَنْ قالَ: اِنّى خَيْرُ النّاسِ فَهُوَ مِنْ شَرِّ النّاسِ وَ مَنْ قالَ: اِنّى فِى الْجَنَّةِ فَهُوَ فِى النّارِ؛
 


هر كس بگويد: من از همه مردم بهترم، او بدترين مردم است و هر كس بگويد: من بهشتى هستم، او جهنمى است.


نوادر(راوندى) ص 11



16- امام صادق عليه السلام:


 الْخَيْرُ كُلُّهُ أَمَامَكَ وَ إِنَّ الشَّرَّ كُلَّهُ أَمَامَكَ وَ لَنْ تَرَى الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ إِلَّا بَعْدَ الْآخِرَةِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْخَيْرَ كُلَّهُ فِي الْجَنَّةِ وَ الشَّرَّ كُلَّهُ فِي النَّارِ
 


همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى، زيرا خداوند همه خوبى‏ها را در بهشت و همه بدى‏ها را در جهنم قرار داده است.


تحف العقول ص 306



17- پيامبر صلى الله عليه و آله:


مَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ سارَعَ اِلَى الْخَيْراتِ وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ لَهى عَنِ الشَّهَواتِ؛


هر كس مشتاق بهشت است، به سوى نيكى‏ ها مى ‏شتابد و هر كس از جهنم بترسد، از هوا و هوس روى مى ‏گرداند.


نهج الفصاحه ص 726 ، ح 2768



ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
زندگینامه حضرت مریم علیهاالسلام|بی اعتنایی مریم در برابر تیره دلان زندگینامه حضرت مریم علیهاالسلام|بی اعتنایی مریم در برابر تیره دلان

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به بی اعتنایی مریم در برابر تیره دلان بپردازیم.

ادامه خبر ...
فضیلت مناجات المحبین فضیلت مناجات المحبین

اصرار در دعا سبب رستگاری انسان شده و بسیاری از بلایا توسط دعا کردن برطرف می‌شود،مناجات المحبین یکی از دعاها است.

ادامه خبر ...
حدیث درباره اعتدال و میانه روی حدیث درباره اعتدال و میانه روی

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
نحوه برخورد حضرت علی به عنوان پدر نمونه نحوه برخورد حضرت علی به عنوان پدر نمونه

مقوله تربیت از ابتدایی ترین و اساسی ترین نیازهای زندگی بشری است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی که متن آن بوده وبلکه زندگی ، از گهواره تا گورش جلوه ای از آن است .

ادامه خبر ...
زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|هجرت به مدینه، مبدأ تاریخ مسلمانان زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|هجرت به مدینه، مبدأ تاریخ مسلمانان

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به هجرت به مدینه، مبدأ تاریخ مسلمانان بپردازیم.

ادامه خبر ...
حدیث درباره خشم |حدیث در مورد فرو بردن خشم حدیث درباره خشم |حدیث در مورد فرو بردن خشم

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت داوود علیه السلام|تصمیم بر قتل داوود زندگینامه حضرت داوود علیه السلام|تصمیم بر قتل داوود

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به تصمیم بر قتل داوود بپردازیم.

ادامه خبر ...
چرا رزق و روزی کم می‌شودپاسخ امام صادق(ع) چرا رزق و روزی کم می‌شودپاسخ امام صادق(ع)

انسان وقتی اجیر دیگران شد، به آن دستمزد تکیه می‌کند و چنین می‌اندیشید که آن دستمزد زندگی‌اش را می‌چرخاند و چون بر آن اطمینان دارد، بر خدایی که همه کارها دست اوست تکیه نخواهد کرد.

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت نوح علیه السلام|نوح و ابلیس زندگی نامه حضرت نوح علیه السلام|نوح و ابلیس

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به نوح و ابلیس بپردازیم.

ادامه خبر ...
حدیث در مورد بهداشت|حدیث در مورد سلامتی بدن حدیث در مورد بهداشت|حدیث در مورد سلامتی بدن

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی