یکشنبه 21 آبان 1396

حدیث درباره دروغگویی

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

 
حدیث درباره دروغگویی


1- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 أَنَّ رَجُلًا أَتَى سَيِّدَنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي خُلُقاً يَجْمَعُ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقَالَ لَا تَكْذِب‏
 


مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 69  ، ص 262، ح 43



2- امام على عليه السلام:


لَيسَ الكَذِبُ مِن خَلائِقِ الإِسلامِ؛


دروغگويى از اخلاق اسلام نيست.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 220 ، ح 4379



3- امام على عليه السلام:


(علامة) اَلايمانُ أَن تُؤثِرَ الصِّدقَ حَيثُ يَضُرُّكَ عَلَى الكَذِبِ حَيثُ يَنفَعُكَ؛


(نشانه) ايمان، اين است كه راستگويى را هر چند به زيان تو باشد بر دروغگويى، گرچه به سود تو باشد، ترجيح دهى.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 556 ، حكمت 458



4- امام سجاد عليه السلام:


اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَ الكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ؛


از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مى كند.


تحف العقول ص 278



5- پيامبر صلى الله عليه و آله:


اَلكَذِبُ يَنقُصُ الرِّزقَ؛


دروغ، روزى را كم مى كند.


نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087



6- امام على عليه السلام:


 يَكْتَسِبُ الْكَاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلَاثاً سَخَطَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اسْتِهَانَةَ النَّاسِ بِهِ وَ مَقْتَ الْمَلَائِكَةِ لَه‏
 


دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 221 ، ح 4418



7- امام صادق عليه السلام:



إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْكَذَّابِينَ النِّسْيَان‏
 


از جمله كمكهاى خداوند بر ضد دروغگويان فراموشى است.


كافى(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص 341، ح 15  



8-  امام عسكرى سلام الله علیه:


جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْكَذِبُ.



همه پليدى‏ ها را در خانه‏ اى نهادند و كليد آن، دروغ است.



بحارالانوار(ط-بیروت) ج 69 ، ص 263



9- پيامبر صلى الله عليه و آله:


إِنَّ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّ الكَذِبَ فِى الصَّلاحِ و َأبغَضَ الصِّدقَ فِى الفَسادِ؛


خداوند عزوجل، دروغى را كه باعث صلح و آشتى شود دوست دارد و از راستى كه باعث فتنه شود بيزار است.


من لا يحضره الفقيه ج4، ص 353، ح5762



10- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 الصدق طمأنينة و الكذب ريبة


راستگويى [مايه] آرامش و دروغگويى [مايه] تشويش است.


نهج الفصاحه ص 548 ، ح 1864



11- پيامبر صلى الله عليه و آله:


اعْلَمْ أَنَّ الصِّدْقَ مُبَارَكٌ وَ الْكَذِبَ مَشْئُوم‏
 


بدان كه راستگويى، پر بركت است و دروغگويى، شوم.


تحف العقول ص 14



12- پيامبر صلى الله عليه و آله:



 أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَ إِنْ كَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ.


من براى كسى كه بگو مگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.


خصال ص 144، ح 170



13- پيامبر صلى الله عليه و آله:


عَلَيكُم بِالصِّدقِ فَاِنَّهُ مَعَ البِرِّ وَ هُما فِى الجَنَّةِ وَ ايّاكُم وَ الكِذبِ فَاِنَّهُ مَعَ الفُجورِ وَ هُما فِى النّارِ ؛


شما را سفارش مى كنم به راستگويى، كه راستگويى با نيكوكارى همراه است و هر دو در بهشت اند و از دروغگويى بپرهيزيد كه دروغگويى همراه با بدكارى است و هر دو در جهنم اند.


نهج الفصاحه ص 572 ، ح 1976



14- امام صادق عليه السلام:


 لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يُوَاخِيَ الْفَاجِرَ وَ لَا الْأَحْمَقَ وَ لَا الْكَذَّابَ.
 


سزاوار نيست كه مسلمان با بدكار و احمق و دروغگو رفاقت كند.

 كافى(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص 640، ح 3



15- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ فَهُوَ مِمَّنْ كَمُلَتْ ْ مُرُوَّتُه‏ وَ ظَهَرَتْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَتْ أُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غَيْبَتُهُ.



هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند، دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد، جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار، برادرى با او واجب و غيبتش حرام است.


تحف العقول ص 57 - خصال ص 208، ح 28



16-امام صادق عليه السلام:


 سِتَّةٌ لَا تَكُونُ فِي مُؤْمِنٍ الْعُسْرُ وَ النَّكَدُ وَ الْحَسَدُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْكَذِبُ وَ الْبَغْيُ.


 

شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.


تحف العقول ص377



17- امام على عليه السلام:


 لَا تَسْتَشِرِ الْكَذَّابَ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ [إِلَيْكَ‏] الْقَرِيب‏


 

با دروغگو مشورت نكن، چون دروغگو، مانند سراب، دور را در نظرت نزديك نشان مى دهد و نزديك را دور.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 442 ، ح 10092



18- امام على عليه السلام:


 لَوْ تَمَيَّزَتِ الْأَشْيَاءُ لَكَانَ الصِّدْقُ مَعَ الشَّجَاعَةِ وَ كَانَ الْجُبْنُ مَعَ الْكَذِب‏


 

اگر خصلت ها از يكديگر متمايز و جدا شوند، هر آينه راستى با شجاعت باشد و بزدلى با دروغ.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 219 ، ح 4349



19- امام صادق عليه السلام:


تَركُ الحُقوقِ مَذَلَّةٌ وَ إِنَّ الرَّجُلَ يَحتاجُ إِلى أَن يَتَعَرَّضَ فيها لِلكَذِبِ؛


ندادن حقوق (ديگران) ذلّت مى آورد و انسان در اين باره مجبور به دروغ گفتن مى شود.


تحف العقول ص 360



20- امام حسن عسکری علیه السلام:


جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ؛


تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.


نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ص 145 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 377 



21- امام على عليه السلام:


اَدَّبْتُ نَفْسى فَما وَجَدْتُ لَها                      بِغَيرِ تَقْوَى الاْلهِ مِنْ اَدَبِ


فى كُلِّ حالاتِها وَ اِن قَصُرَتْ                       اَفْضَلَ مِنْ صَمْتِها عَنِ الْكَذِبِ


وَ غيبَةِ النّاسِ اَن غيبَتَهُم                         حَرَّمَها ذُوالْجَلالِ فِى الْكُتُبِ


اِن كانَ مِن فِضَّةٍ كَلامُكِ يا                        نَفْسُ فَاِنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبِ؛



به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و براى ‏آن  /  ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نيافتم


و اگر از پس اين امر برنيامد                         /  براى آن چيزى بهتر از دم فروبستن از دروغ نيافتم


و از غيبت مردمان، همانا غيبت آنان را          /  خداوند با عظمت در كتاب‏ها حرام كرده است


اى نفس، اگر سخن تو                              /  نقره است، سكوت طلاست


دیوان امیرالمومنین ص 69



22- امام صادق عليه السلام:


 الْمُؤْمِنُ لَا يُخْلَقُ عَلَى الْكَذِبِ وَ لَا عَلَى الْخِيَانَةِ وَ خَصْلَتَانِ لَا يَجْتَمِعَانِ فِي الْمُنَافِقِ سَمْتٌ حَسَنٌ وَ فِقْهٌ فِي سُنَّةٍ.
 


مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و دين شناسى.


بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 251 - تحف العقول ص367



23- امام على عليه السلام:


تَحَرِّى الصِّدقِ وَ تَجَنُّبُ الكَذِبِ اَجمَلُ شيمَةٍ وَ اَفضَلُ اَدَبٍ؛



راستگو بودن و پرهيز نمودن از دروغ، زيباترين اخلاق و بهترين ادب است.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 217 ، ح 4294



24- امام على عليه السلام:


اَلصّادِقُ عَلى شَفا مَنجاةٍ وَ كَرامَةٍ وَ الكاذِبُ عَلى شُرُفِ مَهواةٍ وَ مَهانَةٍ؛


راستگو در آستانه نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 117 ، خطبه 86



25- امام على عليه السلام:


يَبلُغُ الصّادِقَ بِصِدقِهِ ما يَبلُغُهُ الكاذِبَ بِاحتيالِهِ؛


راستگو، با راستگويى خود به همان مى رسد كه دروغگو با حيله گرى خود.


غررالحکم و دررالکلم ص 809



26- امام موسى كاظم عليه السلام :


اَداءُ الاَمانَةِ وَ الصِّدقُ يَجلِبانِ الرِّزقَ، و َالخيانَةُ وَ الكَذِبُ يَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ؛


اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود.


تحف العقول ص 403



27- امام باقر عليه السلام:


 إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِيحَ تِلْكَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ.
 


به راستى كه خداوند عزوجل براى شر قفل هايى گذارد و كليد آن قفل ها را شراب قرار داد و دروغ از شراب بدتر است.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 339، ح 3



28- امام صادق عليه السلام:


الْكَلَامُ ثَلَاثَةٌ صِدْقٌ وَ كَذِبٌ وَ إِصْلَاحٌ بَيْنَ النَّاسِ قَالَ قِيلَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا الْإِصْلَاحُ بَيْنَ النَّاسِ قَالَ تَسْمَعُ مِنَ الرَّجُلِ كَلَاماً يَبْلُغُهُ فَتَخْبُثُ نَفْسُهُ فَتَلْقَاهُ فَتَقُولُ سَمِعْتُ مِنْ فُلَانٍ قَالَ فِيكَ مِنَ الْخَيْرِ كَذَا وَ كَذَا خِلَافَ مَا سَمِعْتَ مِنْهُ.
 


سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح ميان مردم به آن حضرت عرض شد: قربانت اصلاح ميان مردم چيست؟ فرمودند: از كسى سخنى درباره ديگرى مى شنوى كه اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن ديگرى را مى بينى و بر خلاف آنچه شنيده اى، به او مى گويى: از فلانى شنيدم كه در خوبى تو چنين و چنان مى گفت.


كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص 341، ح 16



29- امام على عليه السلام:


لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِبا؛


هر چه را شنيدى براى مردم بازگو مكن، كه همين براى دروغگويى (تو) كافى است.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 459 ، از نامه 69



30- امام على عليه السلام:


اَمرانِ لا يَنفَكّانِ مِنَ الكَذِبِ: كَثرَةُ المَواعيدِ، وَ شِدَّةُ الاعتِذارِ؛


دو چيز از دروغ جدا نمى شود: بسيار وعده دادن و به شدت عذرخواهى نمودن.


شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 20، ص 287، ح 282



31- امام على عليه السلام:


اَلكَذِبُ فِى العاجِلَةِ عارٌ وَ فِى الآجِلَةِ عَذابُ النّارِ؛


دروغ در دنيا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم.


غررالحکم و دررالکلم ص 91 ، ح 1737



32- امام على عليه السلام:


لَيسَ لِكَذوبٍ اَمانَةٌ، وَ لا لِفُجورٍ صيانَةٌ؛


دروغگو امانتدار نيست و بدكار، نگهدارنده اسرار.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 220 ، ح 4387



33- پيامبر صلى الله عليه و آله:


اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَصديقا لِلنّاسِ اَصدَقُهُم حَديثا وَ اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَكذيبا اَكذَبُهُم حَديثا؛


هر كس راستگوتر است سخن مردم را بيشتر باور مى كند و هر كس دروغگوتر است مردم را بيشتر دروغگو مى داند.


نهج الفصاحه ص 272 ، ح 591



34- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 ثلاث من كنّ فيه فهو منافق و إن صام و صلّى و حجّ و اعتمر و قال: «إنّي مسلم» من إذا حدّث كذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان.
 


سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره كند و بگويد من مسلمانم، كسى كه هنگام سخن گفتن دروغ بگويد و وقتى كه وعده دهد تخلف نمايد و چون امانت بگيرد، خيانت نمايد.


نهج الفصاحه ص 422 ، ح 1280



35- پيامبر صلى الله عليه و آله:


آیَةُ المُنافِقِ ثَلاثٌ: اِذا حَدَثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذا اؤتُمِنَ خانَ؛


نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید .


نهج الفصاحه ص 156 ، ح 7



ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
حدیث درباره غسل|احادیث غسل حدیث درباره غسل|احادیث غسل

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت موسی (ع)|موسی در وادی طور سینا زندگینامه حضرت موسی (ع)|موسی در وادی طور سینا

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به موسی در وادی طور سینا بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت علی (ع)|جنگ جمل زندگی نامه حضرت علی (ع)|جنگ جمل

پایگاه اینترنتی امور به مناسبت فرارسیدن روز پدر و ولادت حضرت علی (ع) به بررسی مفصل زندگینامه مولایمان حضرت علی پرداخته است ... در این قسمت به بررسی "جنگ جمل" میپردازیم... با ما همراه باشید

ادامه خبر ...
3 دعای مجربی که بدون شک مستجاب می شوند 3 دعای مجربی که بدون شک مستجاب می شوند

دین اسلام سفارش بسیاری به مسلمان در زمینه دعا کردن فرموده است.سه دعا بی تردید مستجاب است،دعای مظلوم،دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش

ادامه خبر ...
حدیث در مورد احتکار حدیث در مورد احتکار

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا

بسیار عجیب است یك زن جوان این اندازه اصرار داشته باشد كه غسل و كفن و دفن او در تاریكى شب و مخفیانه باشد؟! چرا فاطمه اینگونه وصیت مى نماید؟!

ادامه خبر ...
زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|شب میلاد زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|شب میلاد

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به شب میلاد بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگی نامه حضرت هود علیه السلام|حکایتی از حضرت عزرائیل زندگی نامه حضرت هود علیه السلام|حکایتی از حضرت عزرائیل

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به حکایتی از حضرت عزرائیل  بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگینامه طالوت|خبر پیامبری جدید زندگینامه طالوت|خبر پیامبری جدید

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به خبر پیامبری جدید بپردازیم.

ادامه خبر ...
در شب اول قبر بر ما چه میگذرد؟ در شب اول قبر بر ما چه میگذرد؟

مرگ، حقیقتی است ناشناخته که ذهن تمامی انسان‌های کره خاکی را گاه به گاه به خود مشغول می‌سازد.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی